torsdag 23 november 2023

Utanför turistsäsongen

 

Vad gör man en ledig måndag utanför turistsäsongen på Kreta? När dessutom olivåret är riktigt dåligt och maken inte sysslar med oliver som han brukar göra så kan man bli lite rastlös. Restaurangen är ordentligt städad, till och med grillbordet är isärplockat så jag undrar om maken får ihop det igen. Hemma är det ordentligt städat efter ett halvår då man bara har gjort det mest väsentliga. Planen var att åka och köpa färg för att måla köksluckorna men Chania har "namnsdag" då det är Maria-dagen och stora kyrkan i Chania har sin dag och färghandeln var alltså stängd. 

Ja, då lurar man ut maken på en liten roadtrip i området. Han tycker inte så mycket om spontana turer (han skulle inte kunnat ha varit med mig och vänninorna i Italien för vi hade inte ens bokat hotellrum innan eftersom vi inte hade bestämt riktigt VAR vi skulle spendera vår minisemester) Därför gjorde jag upp en plan att vi skulle åka till "Flora and fauna preservation park" strax utanför Chania. Enligt google var det öppet men i verkligheten var det stängt så jag vet fortfarande inte om det är sevärt. Snabbt var jag tvungen att hitta på ett nytt utflyktsmål. Jamen då åker vi till Kournas sjön och promenerar lite. 



Kournas är Kretas enda naturliga sötvattensjö och ligger nästan 50 kilometer öster om Chania. Sommartid finns flera tavernor och en del butiker här. Inget mer. Man kan hyra trampbåt och åka omkring på sjön. Har man tur kan man se sköldpaddor där. Under våren när det blommar är det vackert och speciellt när mandelträden blommar i området. Just nu var i stort sett allt stängt. En taverna hade öppet och höll på att grilla i "anordningen" ni ser ovan. (Jag vet inte vad det heter) Den används till att göra "antixristo" som är långsamt grillat lamm. Tydligen är det populärt att äta det här eftersom precis ALLA tavernor hade sådana grillar. Vi promenerade lite vid sjön men sen fortsatte vi till Georgiopoulis.

 


För mig känns Georgiopoulis som en riktig turistort. Just nu kändes allt bara öde. Vid stranden hade några "vinterturister" parkerat sina husbilar. En par cafeterior var öppna. Annars ser allt bara igenbommat ut just nu. 

 

Vi promenerade omkring lite planlöst tills maken var rädd att vi gått vilse. -Men snälla du, hur vilse kan man gå i lilla Georgiopoulis. Det är ju bara att gå mot havet så hittar vi bilen. Nästa anhalt blev Vamos. 

 




Jag tycker om att bara strosa omkring i byar och i Vamos kan man göra det. Det finns en par tavernor som vi vid andra tillfällen har provat på. De två som vi har ätit på var riktigt bra båda två. Här finns ett inlägg som jag skrev då vi var och åt på en av dem.

Att semestra på Kreta vintertid kan ju vara väldigt annorlunda än vad det är på sommaren och man måste ju också veta vad man vill få ut av sin semester då. Är det sol och bad man är ute efter ska man inte komma hit. (även om det i år har varit perfekt för sol och bad ända tills nu) Är man som jag och älskar att strosa omkring i byar, fota och äta gott, ja då kan det vara en perfekt semester. Bästa ställena för en vintersemester kan jag tänka mig att är att ha bas i någon av städerna Chania eller Rethymnon för att sedan göra olika dagsturer. Eller varför inte välja någon av de större orterna på södra sidan. I "mitt" område (Agii Apostoli) har vi badvikarna som ligger ganska skyddade så är det fint väder kan man vara på dem även på vintern. (många vinterbadare håller till här) och dessutom är det ju nära in till Chania stad. (promenadavstånd) Vill man komma hit off-season rekommenderar jag nog att komma november-december för då kan det vara varma fina dagar kombinerat med några regndagar. Januari-februari är oftast den kallaste tiden. 

Ha en bra dag! (själv ska jag fortsätta måla våra köksluckor som vi köpte färg till igår)


3 kommentarer:

  1. Vi är inte heller så förtjust i Geogiopili och området kring Kourna. Samma upplägg överallt gjort för turister.

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska bilder

    SvaraRadera
  3. Varit nere o cyklat i påsktid på Kreta flera år, men det var längesedan. Vädret varierade mellan snö! och 36 grader varmt. Överallt börjar man grilla får/lamm på stora spett i timmar. Mycket i hotell- o restaurangväg håller stängt.

    SvaraRadera