söndag 19 november 2023

Funderingar om Chaniaborna och de som tar beslut

 

Det grävs inne i stan igen. De gräver lite här och där. Jag har slutat att bli förvånad över att de gräver där de nyligen gjort det. På bilden har de grävt upp igen där de nyligen hade gjort cykelbanan som går igenom stan. Man antog ju att de var färdiga när de hade målat och gjort färdigt. Nej, då kommer någon på att de måste gräva upp igen. Så är det på många ställen. De gräver och lägger någon ledning och gör färdigt. Sedan kommer de på att det måste ner någon annan ledning också. Jag kan verkligen inte förstå varför de inte samarbetar, organiserar och planerar bättre så det kan räcka med att gräva upp vägen EN gång. Jag tror att det tas många beslut här utan att de tänker igenom ordentligt. Eller så är det många beslut som ska tas och istället för att "samköra" så tar de beslut om något och utför det som ska göras snabbt utan att ha koll på att det finns ett till beslut om något som ska göras som hade kunnat tagits samtidigt trots att det inte "stod på tur". 

Ett beslut som jag väntar på att ska tas är att vi ska få ett övergångsställe någonstans i närheten där vi har restaurangen. Just nu så ligger vi typ mellan två övergångsställen men det är cirka en kilometer i vardera riktningen till nästa. Det är ju vansinnigt eftersom det är ett område med många butiker, hotell och därmed många som korsar vägen till fots. Däremot är det ju ingen garanti att bilarna stannar för att det finns ett övergångsställe för fotgängarna.



Första veckan i november kom dottern ner hit. Det var Apollos sista flyg hit och det var bra pris och direktflyg. Hon ville väldigt gärna komma ner innan vi var tvungna att genomföra något inte alltför trevligt. Jag tror jag har berättat om tidigare att vår stora hund fått epilepsi. Antagligen var det inte epilepsi utan något neurologiskt som orsakats av en tumör. Vår veterinär gjorde vad hon kunde vad gäller undersökningar, olika mediciner osv men till slut höll hon med om att det inte gick att göra något mer för att vår hund Liza skulle ha ett bra liv. Så avlivning var vad vi beslutade om. Tråkigt men nödvändigt. 

 


En av dagarna när dottern var här gjorde vi en tur till Maravel garden, Spili och Rethymnon. Och nu återkommer jag till funderingarna om Chaniaborna. I Rethymnon hände det tre (!) gånger att bilar stannade för oss vid övergångsställen (utan trafikljus). Det är något som i stort sett aldrig händer i Chania. Jag har också hört om andra ställen i Grekland där de är mycket respektfulla mot gångtrafikanter. Så det jag säger ibland om greker måste jag rätta till Chaniabor. (Chaniotes som man säger på grekiska) Igår när jag och maken åkte ner till stan stannade vi vid rött vid trafikljus. Helt plötsligt kör en bil om oss och kör mot rött. Eftersom maken är infödd Chaniabo borde han ju ha ett svar på VARFÖR Chaniaborna beter sig som de gör i trafiken. Frånvaro av poliskontroller var hans svar. Men det svaret godtar jag inte. Det måste vara något annat i deras gener som gör att de beter sig som de gör. Det ska väl inte behövas böter och poliskontroller för att de ska följa trafikreglerna? De verkar ju heller inte ha lärt sig att ett blinkande gult ljus för bilarna vid ett övergångsställe betyder att man ska släppa fram gångtrafikanterna. Jag passerar ofta ett sådant övergångsställe och jag tror jag aldrig sett en bil stanna där trots att det är grönt för gångtrafikanterna och blinkande gult för bilarna. Jag tror att det de lär sig vid körskolorna glöms bort så snart de har fått körkortet. För det är inte som kanske många av er tror att det inte finns några krav för att ta körkort. Jag tror körkortsutbildningen är likvärdig med den i Sverige. (uppdatering - jag fick en kommentar på facebook angående körkortsutbildningen från en som har erfarenhet både från Sverige och Grekland angående det. Tydligen har jag helt fel om att den är likvärdig... enligt personen är utbildningen ganska så bristfällig här)


Det var dagens tankar. Jag återkommer snart med fler inlägg för jag måste ju berätta om min Italienresa också!! Ha en bra söndag!

3 kommentarer:

  1. Det har hänt något här i Rethymno för det blir mer och mer vanligt att de stannar vid övergångsställena. Blir lika förvånad varje gång.

    SvaraRadera
  2. Känner igen en del av det du skriver från Spanien. Inte alltid helt genomtänkta beslut.
    Däremot stannar bilar vid övergångställe bättre än i Sverige och jag tycker också att de kör betydligt saktare än för bara några år sedan. Brist på poliser i Spanien kan man verkligen inte säja, de finns överallt i massor.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt att höra om er hund! Jag lider med er! Jag fick ta bort min älskade Figge för ett år sedan, och har inte kommit över det än och kommer nog aldrig att göra!

    SvaraRadera