onsdag 10 april 2024

Restaurang Orexi har öppnat!

 

Nu har vi haft öppet i några dagar. Vår plan var att öppna i fredags men mina män (sonen och maken) hann inte laga någon mat... Vi var förstås på restaurangen ändå hela dagen för att fixa och dona. Det dök upp lite kunder men det enda vi hade att erbjuda var sallad, kaffe och andra drycker och vi hade faktiskt flera kunder. I lördags öppnade vi "officiellt"(även om jag inte hann informera någon om det) och det var full rulle så jag hann inte fota någon mat och lägga in på insta och facebook som var min plan. Söndagen fortsatte i samma stil.

De flesta hotellen i vårt område har inte öppnat ännu så de flesta av kunderna verkar komma från olika air bnb i området men även från Kalamaki och Stalos där fler hotell har öppnat.

I tidigare inlägg har jag skrivit om det nya systemet med kassan som kommer att vara obligatoriskt i år. Vi har äntligen köpt en ny kassaapparat och jag håller fortfarande på att lära mig hur den fungerar. Det nya systemet med att kortterminalen och kassan ska vara hopkopplade har blivit uppskjutet lite grann men det är på gång. Jag har också förstått att pengarna för att Grekland ska göra detta kommer från EU. Vi har ju fått en voucher som ska gälla som en del av kostnaden för nya kassan.(har också fått veta att alla inte får den vouchern då man ska ha drivit sitt ställe ett antal år för att få den) Dock accepterar inte de som säljer kassapparaterna den utan vi får snällt betala hela och blir lovade att få tillbaka pengarna OM och NÄR staten betalar ut pengarna för vouchern eftersom de inte litar på att de verkligen får dessa pengar. 

Troligtvis kommer det att bli väldigt struligt och tidsödande med detta system. När det gäller kontantbetalningar är det ju inga problem men så snart en gäst ska betala med kort så kan vi inte göra som förr att servitören har kortterminalen ute och bara skriver in summan som gästen ska betala. Nej, för varje betalning måste jag inifrån kassan ge order att ett visst bord ska betala och kassan ger då order om summan till kortterminalen. Det här gör att jag måste veta exakt vilket bord som betalar i "den sekunden". Är det flera bord som ska betala nästan samtidigt måste servitören springa in till mig och tala om för mig för varje bord. Vår tanke var lite att vi nog får skaffa något så vi kan kommunicera utan att servitören måste springa fram och tillbaka. Vi kan ju inte ha ögonkontakt heller eftersom vi har de flesta borden på bakgården. 

Delbetalningar dvs ett bord där alla ska betala var för sig blir ännu värre. Tänk ett bord där 10 personer ska betala med kort och var för sig. För varje person måste jag inifrån ge order till kassan om delbetalning för att kortterminalen ska "acceptera" rätt summa. Det känns som om att jag kommer att ha fullt upp i kassan och inte kommer att hinna göra desserter, drinkar osv som jag vanligtvis gör samtidigt som att jag har hand om kassan. Men, på något vis ska vi väl lösa detta och det gäller ju inte bara oss utan precis alla som driver restauranger. Allt detta görs ju för att undkomma svarta pengar och det är ju bra, men säkert kommer fler restauranger nu att vilja ha kontantbetalningar just för att det blir mycket lättare och inte så tidsödande :)

Vädret

Vädret är helt otroligt bra för att vara april! I förrgår blåste det och var kallt men annars är det strålande sol och skön temperatur. (på dagarna är det runt 20-24) Lite olycksbådande är det att det inte regnat tillräckligt mycket i vinter och vanligtvis är det ju en del regn i april också. Men, för turisterna och för "affärerna" är det bra. Lite regn hinner det nog och borde komma innan högsommaren är här. 

Jag önskar er alla en bra dag!


3 kommentarer:

  1. Era öppettider ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här i början av säsongen stänger vi på kvällen när vi ser att det är lugnt men åtminstone till 21.30 är köket öppet. Vi öppnar cirka 11.00. Senare när det är varmare på kvällen brukar köket stänga 22.30 men för dryck kan man även komma senare.

      Radera
  2. Helt otroligt att det ska vara så krångligt, bra när gästerna har kontanter, hoppas att många gör det, lycka till med årets säsong...

    SvaraRadera