torsdag 30 november 2023

Fyra dagar i Italien

Kan man åka på en 4-dagars resa till Italien (eller någon annanstans för den delen) utan att ha planerat VAD man egentligen ska göra? Jodå, det går alldeles utmärkt att ta det som det kommer. Innan vi reste var det ju lite priset som avgjorde var vi skulle åka. Vissa av Aegeans flyg till en del italienska städer slutade att gå redan i oktober och andra var allt för dyra för oss. Därav bestämde vi att vi flyger till Bologna. (även om vissa av oss hade en dröm om Toscana)

Första hotellnatten var inte ens bokad men vi hade lite koll på booking för att se om det fanns ett utbud. (högsäsong rekommenderas det inte att göra så här) Vi traskade helt enkelt upp till ett hotell som vi såg hade lediga rum och jovisst fanns det även om de hade endast 2 val kvar. Ett med 5 bäddar och privat badrum och ett med 3 bäddar (vi var 3) och externt gemensamt badrum. Vi valde första alternativet. Hotellet var i en riktigt gammal byggnad och nog var det lite slitet men mycket trevligt och rent. Panorama hette det. Trots att det inte stod om det i booking så ingick en "liten" frukost som dukades upp i receptionen på morgonen. Man fick ta det man ville på en bricka som man tog med till rummet. Och även det var en liten frukost (hotellet hade ju bara 9 rum också) så var det massor av godsaker och det var här jag åt min första italienska croissant (cornetto) Oj, så goda de var!

Jag ska inte trötta ut er med detaljer. Jag har ju förmågan att djupa ner mig i detaljer och då blir inläggen för långa...

Snabbt drog vi ut för att upptäcka Bologna och äta middag. Vi hittade till "piccola Venezia"-Lilla Venedig som är ett litet fönster där man ser en kanal. Bologna hade ju också kanaler likt Venedig men de är idag övertäckta. Kanske ångrar de det, jag vet inte. Idag hade kanalen dock inget vatten som man kan se på andras foton på pinterest och insta. Men nu har vi sett det. Vi hade en liten tanke att åka till Venedig också men valde att hoppa över det då alla säger att det alltid är så mycket folk. Även om det nu var lågsäsong så förstod vi att det även nu skulle vara mycket folk eftersom till och med Bologna som inte alls är speciellt stor "turiststad" hade en hel del turister. Överallt i staden fanns arkader/valv. Från början tänkte jag att - vad bra, ett riktmärke för att hitta tillbaka till hotellet - men arkaderna var ju överallt! Bologna är känd som en "matstad" och vi åt det man måste (se tidigare inlägg) som är tagliatelle al ragu och cotoletta bolognese. Staden har också sina egna lutande torn.

Bologna gav faktiskt mersmak och någon gång vill jag åka tillbaka och upptäcka staden lite mer ingående.

Hissen upp till fjärde våningen

Kanalen sedd från annan sida

Valv och vackra golv överallt

Nästa anhalt blev Verona dit vi tog tåget. Biljetterna köper man lätt i automater på tågstationen. Nu förbokade vi ett rum för det närmade sig helgen och vi såg att boendena började sina i den prisklass vi ville hålla oss till. Vi tog en taxi från stationen (för vi hade ju upptäckt att taxi var inte alls speciellt dyrt och hade vi vetat det så hade vi vid ankomsten till Bolognas flygplats tagit taxi från flygplatsen till staden för det hade varit både billigare och bekvämare än marconi express som vi tog även om det var en upplevelse att åka det tåget då det kändes som en berg-och-dalbana) Rummet vi bokat genom booking var privat och kruxet var lite att hitta nyckeln och rummet när vi väl anlände till adressen men till slut lyckades vi efter att läst mejl-instruktionerna ordentligt.

Här var vi också snabba med att ge oss ut för att upptäcka och äta. Vi letade oss till Romeo och Julias balkong och trots lågsäsong så var det massor av fok här!

På vägen dit såg vi sällskap där en av tjejerna hade blomsterkrans på huvudet. Möhippa? Någon typ av annat firande? Sen såg vi fler. När vi väl var framme vid Julias balkong förstod vi. Tydligen är det tradition att man går dit och tar på ett av brösten på Juliastatyn för att få fruktsamhet. Vi gissar att det var tjejer som skulle gifta sig inom en snar framtid som hade blomsterkransarna på huvudet. För att gå in i huset och ut på balkongen måste man ha bokat tid i förväg då det annars blir för trångt. Vi hade inte gjort det.

Den mest fotade bron över Adige-floden missade vi då det skulle bli för långt för oss att gå. Vi bodde vid andra broar.

En drink med utsikt över arenan fick bli vår apperetivo innan middagen.

Oj, tänk att två dagar kan bli så långt inlägg. Dag 3 och dag 4 kommer imorgon eller ikväll. Ha en bra dag!