måndag 15 augusti 2022

Min Sverigeresa och nu är jag tillbaka på Kreta


 Ja, jag håller med, det var länge sedan jag skrev något blogginlägg. Min Sverigeresa började bra. Eftersom jag har varit så försiktig under hela pandemin fortsatte jag med det och jag var den enda som hade munskydd på flyget samt på tåget upp till Bollnäs. Där hämtade en väninna mig och efter en thaibuffelunch med dottern åkte väninnan och jag till en annan väninnas sommarstuga.



Där spenderade vi tre underbara dagar. Vädret var fantastiskt och jag njöt verkligen av trevligt sällskap, god mat och lugnet på morgonen när jag intog mitt morgonkaffe på bryggan. Tredje dagen åkte jag till byn där jag bor när jag är i Sverige. Dagen efter skulle jag och väninnorna åka på shoppingtur. Jag vaknade med en enorm huvudvärk som inte gick över men trodde det var på grund av att vi legat i solen på bryggan hela dagen innan och kanske hade jag druckit för lite vatten. Det var det inte, det var covid! En vecka av min semester försvann där. Visst var meningen med min Sverigeresa att vila men inte på det sättet... Jag hann dock med att äta gott, umgås, ut och cykla och lite annat innan det var dags att åka hem igen.



Sista kvällen var det ett fantastiskt norrsken. Tyvärr fick jag inte till något bra foto men det var en upplevelse att få se det dansande skenet på himlen!


Nu är jag tillbaka i Chania sedan en vecka tillbaka med allt vad det innebär av vardag, rutiner, jobb och värme. Jag känner att jag lider mer och mer av värmen ju äldre jag blir. För mig får det gärna stanna vid runt 27 grader, allt över det är alldeles för varmt. 

Idag är det 15 augusti som är en av Greklands största helgdagar. Det är jungfru Maria som firas. De här dagarna har de flesta greker (utom de som jobbar inom turismen förstås) ledigt/semester och det märks på vägarna då trafiken är väldigt intensiv. Hit till Kreta är det många fastlandsgreker som kommer. Just nu är alla hotell och uthyrningsrum fullbokade. "den peftei karfitsa" som grekerna säger. Inte ens en nål får plats, ett ordspråk som används när det är fullt med folk, fullsatt. 

Jag önskar er en bra vecka!

3 kommentarer:

  1. Så skönt att höra från dig, jag har faktiskt varit orolig. Men som tur är har det "bara" varit covid! Otur var det dock verkligen. Hur har grabbarna därhemma klarat sig utan dig? Ha en underbar Maria-dag och du har väl grattat dottern hälsar Birgitta i Umeå.

    SvaraRadera
  2. Oj, ja, har ju varit dålig på att uppdatera mig både här och på facebook. På instagram har jag varit lte flitigare dock. Nej, jag grattar inte dottern för idag är det gifta Marior (samt panagiotis och panagiota) som har namnsdag. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att du blev sjuk, men skönt att höra att du mår bättre! Varma hälsningar från Sverige!!

    SvaraRadera