onsdag 24 augusti 2022

En liten svacka, regn och annat

Stränga order till köket - släng inga plåtburkar

Ja, då kom det lite sommarregn. Det är skönt med lite regn även om saker och ting blir lite besvärliga för oss. Eftersom vi inte var på restaurangen när regnet började tidigt igår morse så var bord och stolar blöta. När vi kom dit fick vi torka av dem så gott vi kunde och sedan duka upp så många bord som får plats under parasollerna. Vi har ju även tak över framsidan nu så där kunde vi ställa några extra bord. Inomhus vill förstås ingen sitta för det är fortfarande väldigt varmt. När gästerna började strömma till på kvällssidan trängde dock alla ihop sig under parasollerna på baksidan. Det fungerar det också :) Idag regnar det ordentligt igen så det blir samma visa igen. Vi behöver dock inte vattna blommorna så även om regnet innebär lite krångligt extrajobb så slipper vi i varje fall vattningen både hemma och på restaurangen. Lite mindre gäster är det förstås också men i slutet av augusti brukar det alltid vara en liten svacka innan september kommer och det blir full fart igen. 

En i personalstyrkan har lämnat oss nu för studier och en är borta denna vecka men vi klarar oss ändå just nu som tur är även om de andra blir utan ledig dag denna vecka. 

Vår bil har lagt av... som tur är är vi "bilvakt" åt några som är bortresta och kan låna den bilen. Förhoppningsvis kan vår bil lagas för den är perfekt att köra alla sopor som blir från restaurangen. Att köra på utflykter längre sträckor lämpar den sig inte för så vi har lite lösa planer på att köpa oss en liten bil till det ändamålet samt att ha en i reserv när vår gamla inte orkar mer (den är 27 år gammal) De senaste åren har det ju varit lite så att vi vid varje reparation håller tummarna att den håller åtminstone ett år till...

I en av Kretagrupperna på facebook ställdes en fråga vilken plats som folk inte besökt på Kreta men som de vill besöka. Många svarade Gavdos. Gavdos är Europas sydligaste ö och ligger söder om Kreta. Det går att ta sig hit med bland annat båt från Paleochora. Jag och maken gjorde ett dagsbesök för cirka 30 år sedan. Vad jag kommer ihåg så är det väldigt kargt där men det var en upplevelse. På båtresan fick jag se delfiner i det fria för första gången. När vi anlände till hamnen fanns det "mopedpickuper" som fungerade som taxi och körde folk till stränderna. Vi åkte med och hamnade på en strand som var i stort sett öde så när som på två tavernor. Här åt jag grillad färsk tonfisk för första gången och det råkade också vara en gammal lumparkompis till maken som hade tavernan :) Hur som helst så har jag varit på Gavdos men det är många andra ställen på Kreta (speciellt på östra sidan) som jag inte har varit till och gärna vill besöka. Ett av dem är byn Kritsa som ligger cirka en mil från Agios Nikolaos. Varför vill jag hit? Helt enkelt för att jag har sett så fina foton på gamla dörrar och gränder. Byn är tydligen ganska stor och det ska finnas en gammal del med många gränder med gamla hus, alltså sånt som jag älskar att strosa i. Kanske, kanske blir det en tur dit till vintern, men det finns några som jag måste övertala först att det är perfekta utflyktsmålet :)

Fotot har jag hittat på pinterest

Jag önskar er en bra dag - i sol eller regn!

2 kommentarer:

  1. Önskar detsamma till dig från ett soligt Malmö. O tack för ett trevligt besök på er restaurang i juli. Här är så mysigt o sitta o era lammkotletter 😋, dom bästa jag ätit på Kreta.

    SvaraRadera
  2. Läste om din Sverigeresa nedan, så tråkigt att du åkte på Covid, men kanske heller inte helt oväntat i dessa tider.
    Precis när jag läser om ditt regn på Kreta började det regna här också, efterlängtat.
    Otur med bilen, men den har ju också några år på nacken, så kanske inte så oväntat.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera