lördag 13 mars 2021

Chania kommun har blivit "mörkrött"

shopping inför min resa

Jag fick meddelande från Aegean att mitt flyg 28 mars var inställt och att de bokat in mig på ett flyg några dagar tidigare. Det gör inte mig så mycket för jag börjar bli mer och mer irriterad på alla våra restriktioner. Jag vet att det är nödvändigt men de förbjuder ju saker som - enligt mig - är helt onödigt att förbjuda och som inte kommer att ha den minsta inverkan på smittspridningen.

Chania kommun är från och med idag klassat som "mörkrött". Det kommer att gälla först och främst fram till 22 mars men ingen tror väl ändå att det kommer att ändras då utan det blir säkert relativt lång tid framöver.(kanske fram till att turistsäsongen drar igång?, för de vet ju att dessa restriktioner kan de inte ha för turister men oss kan de behandla som de vill)

Vad ändras då från tidigare restriktioner? Utegångsförbudet är från 19.00 istället för 21.00. Butiker, hårfriseringar och andra som hade fått öppna upp med "click inside" (typ tidsbokning för att få handla) kommer nu att vara helt stängda. Jag hann klippa mig igår! Ville passa på att göra det här innan jag åker till Sverige eftersom det är mycket billigare här. Vi var också och köpte målarfärg så kanske jag hinner måla golvet ute i restaurangen innan jag åker (som jag brukar göra varje år eftersom vinterns regn och fukt gör att det blir ganska fult) Jag har också shoppat på mig lite munskydd eftersom jag faktiskt tänker använda det i Sverige om jag ska åka buss, tåg eller handla på supermarketen. Jag kanske kommer att vara en av få som använder det i min lilla hemstad men som det känns nu så vill jag göra det. Vi har ju vant oss vid att använda munskydd nu efter ett år med krav på det. Det som ska bli skönt är dock att kunna gå ut utan att skicka sms, att inte behöva ha koll på klockan att jag har varit ute max antal timmar eller att utegångsförbudet har börjat gälla.

Parker är förbjudet område nu!! Det betyder att de tar ifrån oss vår dagliga rutin med promenad, jogging och styrkeövningar! Vi får hitta ett nytt ställe att utöva detta. Det har varit så lämpligt att göra det i Agia Apostoli parken eftersom vi har stranden alldeles intill och det finns div bänkar och murar där vi kan göra squats, plankor och armhävningar. 

Att de har förbjudit oss att vistas i parker har nog mycket att göra med att på måndag har vi "rena måndagen" och då är det tradition att träffas ute, flyga med drake och ha picknick. Är det fint väder så finns ju risken för folksamlingar förstås och det vill man undvika.

Här och här kan ni läsa tidigare inlägg om "normala rena måndagar" 

Vi börjar få lite olika besökare i vår trädgård

 

 Jag hoppas ni får en riktigt bra helg!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)


 


4 kommentarer:

  1. Hejsan, jag brukar titta in här ibland, det är skoj att läsa om hur ni har det på Kreta. Bor själv i Grekland och håller verkligen med dej om att man börjar tröttna på alla dessa restriktoner och förbud. Men det gäller väl bara att härda ut. Du skrev tidigare att du skulle söka pass i Sverige. Jag har själv tänkt göra detsamma om jag kommer iväg dit i sommar. Nu läste jag detta:
    "Om du är utskriven ur Sverige måste uppehållstillstånd/registreringsbevis i bosättningslandet uppvisas. Om du är bosatt i Grekland ska du uppvisa ditt "ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΗ" Det är något nytt för mig, vet du hur man gör angående det sistnämnda?
    Jag önskar dig en trevlig tid i Sverige och lycksam resa.
    Hälsningar Lena

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken tur att du skrev angående det! Det har jag missat att jag måste ha med mig. Jag skrev till polisen i se och fick länk till ett formulär som ska fyllas i angående "medborgarskapsutredning". Det har jag aldrig gjort förut så det är nog något nytt. Det som du pratar om fick jag göra här när jag skulle öppna min restaurang, har inte haft det tidigare. Fast det är nog också något nytt här som jag tror man ska ha för att börja jobb, skaffa AFM osv. Jag har ju redan ett så jag tar med det till Sverige för säkerhets skull. Tack!

    SvaraRadera
  3. Så olika i olika länder. Ni får fler restriktioner och här i Wales börjar vi så sakterliga att öppna upp efter nästan 3 månader i lockdown. Trist för er att det går åt fel håll igen.
    Hoppas trots allt att du får en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar de prata om att det sakta ska börjas öppna upp i april. Vi får se vad som sker...

      Radera