onsdag 17 mars 2021

Rena måndagen och goda nyheter

I måndags inföll "kathari deytera", rena måndagen, som inleder den 40 dagar långa fastan inför påsken. Inget är ju förstås som vanligt. Den här dagen brukar många spendera dagen nere vid Agii Apostoli-parken och flyga med drakar. De enda som får vistas där (utanför parken och vid stranden eftersom parker tydligen är förbjudet område) är de som bor här. Man får ju inte ta bilen för annat än supermarket, läkarbesök och liknande. Att ha gäster i hemmet är också förbjudet så det blir små familjeluncher istället. (jag vet att många umgås släktvis ändå och samlas ganska många...)

Vi hade en traditionell lunch med friterad calamari, taramosalata, grönsaker och chalvas samt brödet lagana. Jag tycker verkligen om maten man äter denna dag så jag åt mycket. I lördags lagade dessutom sonen till spansk mat med paella, patatas bravas och till efterrätt churros. Så det har blivit några ordentliga "fuskdagar". Nya tag nu... Vädret har också varit ganska regnigt, kallt och ruggigt så dagarna har varit ganska lata också även om jag har lagt in promenader, fast lite kortare än vanligt. 




 

En dag gick vi till Nea Chora för att "inviga" den nya bron som äntligen är på plats. Bra nyhet för alla som vill promenera in till stan från våra områden. Tyvärr hade de inte öppnat den ännu så vi kunde inte prova den. Den ser dock riktigt snygg ut och det ser ut som om området runt omkring också kommer att snyggas till. 




 Jag önskar er en fortsatt bra vecka!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

2 kommentarer:

  1. Oh, vad massa god mat. Det skulle passa mig perfekt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Ha det bra själv! Hoppas du har haft en bra helg!

    SvaraRadera