torsdag 11 mars 2021

Tankar om öppnandet för turismen


 

Mitt foto - taget i hamnen för några år sedan

Igår firade jag min födelsedag med en fika med närmsta vännerna. Utomhus förstås och med avstånd enligt vårt logiska tankesätt med helt olagligt med grekiska lagens mått. Jag hade gjort en "min specialcheesecake" som jag gör utan recept förstås. Det var nog den mest lyckade cheesecaken jag någonsin gjort. Hur gör jag? I somras gjorde jag i restaurangen flera gånger en lemon-lime cheesecake som jag gör av grädde, yoghurt, philadelphiaost, socker och gelatinblad. Gårdagens gjorde jag på liknande sätt men med mixade frysta blandade bär. Botten gör jag oftast av oreokex som jag blandar med någon typ av ljusa kex samt lite smält smör. Av liknande "recept" har jag också gjort en nutellacheesecake samt en med frysta mixade mintchokladplattor (I de två varianterna utesluter jag yoghurten) Ingen gräddning behövs utan man bara vispar, smälter gelatinblad och låter den stå i kylen ett dygn. Lätt och supergott! 

De senaste dagarna har man kunnat läsa i nyheter och i fb-flödet att "Grekland öppnar upp för turismen i mitten av maj". Vad menar de med det egentligen? JAG TROR och ANTAR att:

De menar att karantänskravet på 7 dagar för inresande tas bort och att restauranger, cafeer och butiker får ha öppet som vanligt (med restriktioner som avstånd mm förstås) samt att det blir tillåtet att åka mellan olika regioner.

Du kan ju faktiskt resa till Grekland nu också bara du hittar ett flyg som passar och följer de restriktioner som finns. Däremot kommer nog kravet på antingen vaccination eller negativt test att finnas. Öppna upp för turismen behöver ju ändå inte betyda att vi kommer att ha en turismsäsong "som vanligt" Vi märkte ju tydligt förra året att från de länder där Grekland hade krav på test (som ju faktiskt kostar runt 2000 kronor per person) var det väldigt få turister. När t ex Holland, Norge och Holland införde krav på karantän vid hemkomsten så försvann de turisterna också. Så att Grekland öppnar upp betyder inte att vi kommer att ha en massa turister. Många kommer att tycka det är för dyrt att göra testet och de egna ländernas krav vid hemkomst spelar också roll. Däremot kommer vi kanske att ha flera turister som är vaccinerade, så lite mer än förra året blir det nog men att hoppas på att säsongen börjar i maj tvivlar jag på. 

Jag själv måste upp till Sverige en sväng och hade bokat 24 april med Norwegian med tillbakaresa 15 maj (tillsammans med dottern). 24 april från Arlanda inställdes och istället bokades jag om till 5 maj via Helsingfors. Sedan inställdes flyget till Helsingfors och bokades om till 9 maj fast anslutningen till Arlanda fanns kvar 5 maj. 9 maj till 15 maj kändes lite för kort att vara i Sverige så jag avbokade och hoppas jag får pengarna tillbaka. Istället bokade jag med Aegean men redan 28 mars eftersom deras resor senare var lite för dyra för min kassa. Jaha, sedan ställdes vår resa från Arlanda till Chania 15 maj in av Norwegian. Jaha, och deras nästa resa från Arlanda till Chania var inte förrän 9 juni (tror jag det var) Det kändes lite väl sent för mig att komma ner för då borde nog säsongen ha satt igång och jag behövs i restaurangen....Vad gör jag då? Första möjliga flyg med Norwegian till Chania var via Köpenhamn första juni så jag bokade om till det. Så planerade 3 veckor i Sverige blev till 2 månader...Om nu allt går enligt planerna...Och jag lärde mig att boka separata enkelbiljetter i dessa tider inte är bra och kanske också att det är bättre att hålla sig till t ex Aegean än lågprisflygbolag i dessa tider. För er som ska ner hit på semester kanske det är bättre att boka med charterbolag just nu. (visst bjuder de er på testet också?)

Ha en bra dag, alla! För mig blir det en extra lång promenad för att få bort några av extrakalorierna jag stoppade i mig igår. (Vi beställde till och med hem gyros igår kväll, det var minst ett halvår sedan vi gjorde det...)


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

8 kommentarer:

  1. Samma sak händer för mig. Jag bokar Chania. Sedan avbokas det. Jag bokar igen...Så håller jag på. Jag har ju en del vocher, cashpoints och annat innestående från Norwegian, Aegean och SAS sen förra året. Nu har jag helt slutat lita på Norwegian!
    Ha en bra dag! Här snöar det just nu. Samt en försenad GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Då ses vi på Kastrup. Har också bokat en biljett på planet som går 15.55

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Då hoppas vi bara att flyget ska gå som planerat!

      Radera
    2. Har du sett den nya flygtiden? 18.20 istället

      Radera
    3. Ups, nej, det har jag inte fått meddelande om. Eller förresten, nu kom jag på...vi bokade om till 2 juni från Arn, lämpligare för oss :)

      Radera
  3. Grattis i efterskott!
    Vilket krångel med biljetter. Inte lätt att resa i dessa tider. Hoppas allt kommer att funka till sist.
    Hoppas det blev en skön promenad.

    SvaraRadera