fredag 16 oktober 2020

Hopp för små företagare

 


Länsstyrelserna (tror jag) på Kreta har en summa pengar som de ska dela ut för att rädda små och mycket små företag. Att det är nödvändigt att ha en bra revisor visar sig vid sådana här tillfällen. Jag skulle inte ha klarat av att göra ansökan om detta själv. Tyvärr verkar systemet för att få den här ekonomiska hjälpen lite komplicerat. Det är som en tävling där man har vissa poäng beroende på hur mycket utgifter man hade förra året och hur mycket man är skyldig staten i form av skatteskulder och liknande samt hur "bra" man är på att betala av avbetalningar till staten. Med hjälp av dessa poäng deltar man sedan i "tävlingen" om en del av dessa pengar. Poängen kan liknas vid de som man har när man söker in på universitet här. Sen är det typ hur högt i listan man hamnar med hjälp av poängen. Så man kan inte vara säker på att få del av pengarna förrän "tävlingen" är färdig. Åtminstone är det så jag har förstått det hela. Så nu är det bara att hoppas...Det skulle förstås hjälpa oss att klara av vintern ekonomiskt. 

Ansökan är dock inte gjord ännu för först måste vi få ett papper från tingsrätten och det är inte färdigt förrän om någon vecka. Att få det papperet går inte online utan igår fyllde vi i ansökan om att få det och stod i kö för att lämna in det. Här görs allt manuellt. Vi såg en del före oss i kön som skulle få sina papper och för att hitta dem så söker de igenom en stor pappershög. Då är det bara att hoppas att det inte har försvunnit i hanteringen. Har man dessutom ett utländskt namn vet de oftast inte vart i alfabetsordningen man har hamnat. Det påminner mig om en gång för många år sedan när jag skulle fixa mina papper för att få rösta i kommunvalet. Även en väninna till mig gjorde det. När det var min tur att gå in och rösta kunde de inte hitta mina papper. De letade överallt. Tills slut fann de dem och de låg bakom en gardin på fönsterbrädan i vallokalen! Både mina och väninnans papper låg där. Anledningen till att de sorterat oss på det viset? Ingen aning...

Det blev ingen strand igår trots att vädret var perfekt och när vi körde förbi Chrissi akti låg vattnet spegelblankt och inbjudande. Idag ska jag ner till stranden i varje fall. Jag kan ju sova en stund där för självklart var jag uppe vid 4.00 igen. 

Fredag och jag önskar er en bra helg! Vad ska ni göra?

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar