tisdag 31 augusti 2021

Chania på höstlovet

Vintertid/lågäsong kan det se ut så här på stranden

Eller så här..

Jag har sett att i många olika grupper på facebook så frågas det hur det är att resa till Kreta på höstlovet/slutet av turistsäsongen. 

När det gäller vädret är det förstås alltid svårt att svara. Det kan fortfarande vara varmt i både luften och havet men det kan börja vara kyligt och komma lite (eller mycket) regn också. Om man kommer endast för sol och bad kan man förstås bli besviken om det blir sämre väder. Då är det bra att ha en alternativ plan som till exempel att hyra bil för att åka till södra sidan av ön eftersom vädret kan skilja sig åt ganska mycket på olika ställen på ön. Det är bra att ha med sig paraply och kanske en jacka för kyligare kvällar utifall att...

Det finns förstås en hel del annat man kan göra också, såsom att besöka ölbryggerier, vingårdar och andra sevärdheter ifall vädret inte inbjuder till sol och bad. 

En annan aspekt är ju också vilka områden som är bäst i slutet av säsongen och ifall mycket har börjat stänga. I turistområdena Agia Marina och Platanias kan man nästan räkna med att både butiker och restauranger har börjat stänga. Men, även i dessa orter bor det folk året om och du hittar alltid några ställen som är öppna. I områdena Agii Apostoli, Chrissi Akti och Kato Daratso börjar också många stänga. Men, då dessa områden inte är helt uppbyggda kring turismen så är det ställen som turistbutiker och utomhusrestauranger, barer och hotell som stänger. Stora supermarket och flera affärer som till exempel Jumbo (som är ett varuhus med säsongsprylar, köksgeråd, leksaker och annat) och "kinabutiker" (med kläder och annat) har öppet året runt. De badvikar som ligger i detta område är ofta ganska lugna och lämpar sig för bad även om det blåser upp lite (det är här som jag badade hela förra vintern) Härifrån går det alltid bussar regelbundet in till Chania samt att det ju är på gångavstånd in till stan. (4 km cirka) I Nea Chora som ligger på "ett stenkast" från Chania stad finns det alltid ställen som är öppna (en del stänger till vintern och andra har öppet året om) Stranden här nyttjas av greker året om. I detta område finns även en grönsaksmarknad(samt kläder och annat) en gång i veckan (torsdagar)

Rethymnon är en stad som är "levande" året om (en del utomhusställen och turistbutiker stänger förstås under vintern även här)

Jag går inte in på områden på östra sidan av ön men vad jag har förstått så är till exempel Ierapetra på sydöstra sidan av ön en levande stad även på vintern och här kan det också vara lite varmare än på norra sidan av ön. Läs gärna mer om Ierapetra på Ias blogg

Att en del restauranger och cafeer stänger igen för vintern betyder inte bara att de är "turistiska" utan  det har ju förstås att göra med vädret och vintertid kan man ju inte alltid sitta utomhus och en del har inte tillräckligt med platser inomhus. Sen är det ju förstås så att det finns inte tillräckligt många kunder om alla restauranger skulle ha öppet året om. Det gäller ju också under slutet och början av säsongen.

En dag som inte inbjuder till sol och bad är perfekt att spendera en heldag i Chania stad. Under högsommaren är det alldeles för varmt för att göra det. Strosa omkring i gamla stan, besök saluhallen och ät lunch där, shoppa, besök museum och ta en fika nere i hamnen. 

I år det förstås lite speciellt när kylan kommer. Nu har jag inte följt nyheterna slaviskt på sista tiden då jag har så mycket annat i mitt huvud men när det börjar bli för kallt att sitta utomhus och man vill sitta inne på restauranger finns det nya regler som jag har förstått börjar gälla i september. Var vaccinerad. Det är vad som kommer att gälla för inomhusrestauranger framöver, bara vaccinerade släpps in. Men som sagt, utomhus är alla välkomna. På grund av diverse regler som kommer att gälla för ovaccinerade så har fler greker nu börjat vaccinera sig. I början var Grekland väldigt snabba med vaccinationerna men sedan avtog takten eftersom många valde bort vaccinet. Alla över 12 år kan vaccinera sig. Hittills har runt 6 miljoner fått sin första dos i Grekland och i Chania län har närmare 98000 invånare (av omkring 160000) fått sin första dos och 91000 cirka är fullvaccinerade. 

Idag är det tisdag och vi har stängt. Det har redan gått en vecka sen jag kom tillbaka från Sverige! Det var riktigt skönt att vara i Sverige och komma bort från hettan. Jag tycker fortfarande det är för varmt här även om temperaturen ligger på "bara" omkring 30-34 nu. Jag jobbar i restaurangen på kvällarna och mår bra men jag får ju fortfarande inte göra några lyft och vissa rörelser efter operationen så jag tar det ganska lugnt och överlåter det mesta till min duktiga personal. När det gäller mig och min hälsa så vet jag att ni är många som vill veta hur det går. Operationen gick bra men det återstår lite undersökningar för att se OM det behövs kemoterapi. 

Resan från Sverige gick bra och det fungerade bra med kontrollerna av plf och vaccinationsbevis. De kollade vid incheckning i Sverige och vid ankomsten till Chania. Jag tror att det är lättare att ha papprena utprintade. Jag såg att i Chania var det några som hade i telefonen och då verkade det ta lite längre tid. Jag hade några framför mig som stod och letade reda på sitt i telefonen och samtidigt kollade de mina papper och sa till mig - you are free to go - också fick jag gå förbi dem. Jag reste med endast lite handbagage eftersom jag inte får bära något så jag fick förstås inte med mig sånt som jag brukar köpa i Sverige... Är det någon som är på väg ner och har lite plats över i bagaget så skriv gärna till mig om ni har möjlighet att ta  med er nåt....

Ha en fortsatt bra vecka!!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar