söndag 18 oktober 2020

Söndag morgon hemma hos mig


 Idag har jag som vanligt vaknat långt innan solen gick upp. Gårdagens disk blev diskad, golvet torkat, tvätten hängd och en massa annat "vanligt jobb" i hemmet. Ni vet. Dessutom bakade jag fröknäcke och målade om ett litet bord som vi har i badrummet.

Snart blir det nog ett strandbesök. Eftersom min plan är att fortsätta bada hela vintern så gäller det att inte ha långa uppehåll. Man måste vänja sig vid att vattentemperaturen sjunker lite. Igår och i förrgår var det alldeles fantastiskt nere vid Chrissi Akti. Vattnet var kristallklart och verkligen fräscht. Lite moln på himlen stör mig inte, tvärtom är det bara bra att solen inte gassar. Från och med i natt ska det dock enligt min telefon bli ordentliga regnväder som ska hålla i sig i flera dagar. Hoppas bara att det inte blir skyfall utan lite stilla regn. Skyfall kommer kanske att förstöra småplantor i trädgården medan stilla regn bara är bra. Det har ju knappt kommit något regn alls sedan april månad! Hela den här sommaren har bjudit på fantastiskt väder. Några dagar var det blåst och höga vågor som gjorde att det inte var så trevligt att bada. Men annars har det varit perfekt väder. Nu gör dock vintern sitt intåg sakta men säkert så då gäller det att utnyttja de fina dagarna. 

Jag fick en del tips om hur jag skulle få bort ogräset mellan plattorna ute. Ättikan som jag har vill jag helst inte slösa på (ättika finns inte i Grekland) Därför provade jag tipset att blanda diskmedel, vinäger och salt. Det hällde jag på ogräset och mycket riktigt har det torkat ut nu. 

Ha en fortsatt bra söndag!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com
 

4 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen inte ni får skyfall, det förstör bara.
    Så rörig här i Wales nu, skrev om det på bloggen igår, jobbigt!
    Lycka till med badandet!

    SvaraRadera
  2. Trevlig blogg
    Planerar att komma till kreta den 23 okt med apollo, hur är det med corona på ön?
    Vet du om de testar en vid ankomst?
    Hoppas regnet försvinner fort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! I Chania området är det inte så många fall och länet räknas som att det har låg smittspridning. I Heraklionområdet är det dock mer. Tänk på att du måste ha munskydd inomhus i butiker, på bussar och i taxi. Jag hade vänner som kom förra veckan och de testade ganska många på det flyget. De här dagarna väntas regn men för nästa vecka ser det bättre ut. Om det är dåligt väder på norra sidan av ön kan ni ju till exempel hyra bil och åka ner till södra sidan. Det kan skilja mycket på vädret.

      Radera