torsdag 9 juli 2020

En kväll i Chanias hamn




Igår kväll tog vi en tur in till Chania. Jag ville passa på att se solnedgången nere i venetianska hamnen sommartid. Det har nog aldrig hänt förut eftersom vi alltid har jobbat just vid den tiden. Efter stängning har jag varit ner förstås och på morgonen men aldrig den tiden då solen går ner. Troligtvis kommer vi att ha öppet alla kvällar framöver så det här var liksom sista chansen. Eventuellt blir det vissa dagar som vi har stängt på dagen så vi öppnar senare men kvällarna kommer vi antagligen att ha öppet. Allt beror ju på hur det ser ser ut framöver.

Vilken skillnad det var igår jämfört med tidigare då vi har varit ner på stan. Det nästan kryllar av folk. Ja, inte som en vanlig juli förstås för i normala fall är det trängsel och helt fullt med folk. Men, det var både greker och turister nere på stan i varje fall och det ser nästan "normalt" ut. Den enda skillnaden man kan se är att personalen på barer och restauranger har visir eller munskydd.

De flesta ställen har öppnat och det är bara ett fåtal som har valt att inte öppna upp. På en del ställen var det fullt med folk medan andra hade ett fåtal gäster. Jag kan nog säga att majoriteten var greker. Var får de pengarna från??? Min tanke är att de egentligen inte har råd men unnar sig en kväll på stan ändå. Som oss alltså. Vi tog en öl på Aroma som är Charmas bar i hamnen. Här finns tre av deras ölsorter. Dunkel, Blonde(lager) och pale ale.

Vi höll oss nere i hamnen så jag kan inte säga hur det såg ut i gränderna vad gäller om alla har öppet och hur mycket folk som cirkulerade men jag antar att ju mer turister som kommer desto fler öppnar upp.






Ha en bra dag! Själv ska jag baka fröknäcke, kolakakor och kanske en kladdkaka idag och vi får se vad kockarna lagar för god mat.

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar: