onsdag 8 juli 2020

Frangokastello och Ilingas




Frangokastello var vårt mål igår. Det var lite molnigt när vi for och när vi var uppe vid bergsplatån Askifou började det ösregna. När vi närmade oss södra sidan klarnade det dock upp.


Det är vackert i Frangokastello och det är ju mycket fortet i bakgrunden som bidrar till det. (just nu har de byggställningar på fortet då det tydligen håller på och rustas upp) Stranden i sig är ju faktiskt inte bättre än "vår" strand här hemma. Men, det är mysigt där och jag skulle inte ha något emot att spendera några dagar där på något av de små pensionat som har rum till uthyrning. Det finns också en par tavernor i området och en del av dem har öppet nu också. Vi hade dock vår sedvanliga matsäck och kaffe i termos med oss.


Här kan ni läsa ett av mina tidigare inlägg om Frangokastello. Här finns ett annat gammalt inlägg där ni kan se mig och dottern framför fortet i Frangokastello och också läsa om annat som ni kan kombinera en tur hit med.

Vi tog vägen mot Rethymnon och svängde sedan av mot Vrysses. I byn Vrysses kan man köpa traditionell yoghurt som är väldigt god. På vägen söderut finns en del annat som man åker förbi som ni kan "lägga in på er utflykt". Man åker bland annat förbi Dourakis Winery. På högplatån Askifou finns ett krigsmuseum. Man åker förbi entren till ravinen Imbros. Det går ju att gå hela den men någon måste då köra bilen för att hämta er vi utgången. Eller, det går att hyra en "privat" taxi. Dvs någon ur lokalbefolkningen som kör er upp igen. På många ställen här serveras "sfakiani pita". Det bör ni prova på. (de kan ni också läsa om i gamla inlägget som jag länkade till)


På stranden låg jag och läste lite lokala nyheter och av en händelse hade de några artiklar om mindre kända stränder. Jag läste om Illingas som ligger bara en kilometer väster om Chora Sfakion. (och alltså ganska nära Frangokastello också) Den beskrevs som en liten strand med turkost och kristallklart vatten. Det var klart jag blev nyfiken så efter lite övertalning från min sida åkte vi dit. Jag tyckte det var lika bra att passa på för vem vet om det tar 20 år till innan jag har möjlighet att vara ledig på sommaren och besöka olika stränder. Ah, Illingas var precis i min smak. Stenstrand. Ett litet paradis. Det är lätt att missa den för från vägen ser det inte mycket ut. Man parkerar vid en taverna (som var stängd) och går sedan ner på en stenig "väg". Väl där nere finns faktiskt några solstolar och en kille som hyr ut kanoter. Jag kan faktiskt tänka mig att det är ganska fullt med folk där under högsäsongen. Igår var det vi och 3 personer till.

Strax öster om Frangokastello finns också en annan strand som heter Orthi Ammos. Jag har inte varit där men om vi inte hade "upptäckt" Illingas hade vi nog åkte dit en sväng. Det ska vara som en hög backe med sand som leder ner till stranden. Svårt att ta sig upp igen sa någon.




Jag hoppas ni får en bra dag! Vi har en oplanerad dag framför oss vilket känns lugnt och skönt. Vi håller fortfarande på och diskuterar nästa veckas öppettider så vi får se vad vi bestämmer oss för. (maken tycker vi kan köra på HELA dagarna och VARJE DAG, jag anser att vi kommer inte att orka det eftersom det är bara vi tre i familjen som jobbar och att sitta där och bara vänta hela dagen för att någon ska dyka upp till lunch kommer att påverka psykiskt också. Jag har ju så mycket annat att göra också....vi får se vad vi bestämmer oss för)

Ett litet tillägg - Vi har ju vänner-turister som kanske inte kommer att komma hit i år. Jag hoppas de får känna lite ändå att de är med oss på våra turer.
H - din kylväska är med oss
A och N - er bil får åka på utflykt
L och B - ert parasoll luftas på våra turer 



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

4 kommentarer:

  1. Känns bra att en pyttedel av oss får följa med er runt på kreta😁
    Ha en bra dag i solen☀️
    Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram till er också! Idag blir det ingen dag i solen. Hemmapyssel istället :)

      Radera
  2. Älskar att bada i Frangokastello, och stannar alltid till på Askifou-platån. Tavernan där bjuder på makalös utsikt och även god mat. Många stora söndagluncher har vi ätit där med ”vår” grekiska familj. Kul att få följa med dig på turen - från soffan i regnet i Sverige.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Älskar dina fina bilder!
    Sköt om er!

    SvaraRadera