måndag 20 juli 2020

Bästa stränderna på västra Kreta del 3




Stavros ligger på Akrotirihalvön, omkring 17 kilometer från Chania. Stranden ligger i en bukt med berg på ena sidan. Stavros kallas ibland Anthony Queens strand eftersom delar av den gamla filmen Zorbas spelades in här. Det är en mycket populär strand bland greker och söndagarna kan det bli riktigt fullt här. Värt att nämna är dock att ett set med solstolar och parasoll kostar 20 euro att hyra så ett tips är att ha med sig ett eget parasoll. (om priset har ändrats får ni gärna meddela mig)


Fraggokastello ligger på södra sidan av ön, cirka 80 kilometer från Chania. Här ligger ett vackert venetianskt fort och nedanför ligger den härliga stranden. Det sägs att det spökar på fortet, men endast en gång om året. Det är på årsdagen då turkarna massakerade kretensiska soldater där. som soldaterna går igen och i gryningen vandrar de från fortet ner till vattnet. De kallas droussolites som kommer från ordet "drosia" som betyder bland annat dagg och det är just i gryningen när det är dagg som det sägs att man kan se skuggorna av dem.


Seitan Limania var en "okänd" strand förut. De senaste åren har ryktet om den spridits och nu är den lilla vackra stranden med sitt turkosa vatten alldeles för välbesökt. Anledningen till att ni inte ser en endaste människa på fotot är för att vi var där i november för två år sedan. Det var för kallt för att bada men jag fick se stranden och ta mina foton i varje fall. Jag åker inte tillbaka dit för vägen är ganska otäck och som sagt så är det alltför mycket folk där nu för tiden. Den ligger cirka 20 kilometer från Chania, på Akrotirihalvön.


Att kalla Ombros Gialos för strand är ju att ta i. Man badar från klippor eller från en pir. Jag tycker det är vackert där och skulle gärna vilja åka dit igen. Men, det är inte något stort ställe så är det mycket folk skulle jag inte vilja vara där. När vi var där så var det i maj och inga turister så vi var ju i stort sett ensamma. Restaurangen var stängd men jag har hört att de ska ha bra mat. Stället ligger cirka 40 kilometer öster om Chania.


Gerani är bara en av alla stränder som ligger på kuststräckan väster om Chania. Från Chania och västerut ligger stränderna på rad och på vissa ställen är de mycket välbesökta men det går också att hitta ställen där ni kan vara ganska ensamma. Sand, grus eller sten? Det är bara att hitta er egen favorit och vad som passar er bäst. Jag har inte besökt alla ställen så jag kan inte säga exakt hur stränderna är och det kan också variera lite år från år beroende på väder och vind.

Strax utanför Chania ligger Nea Chora-stranden, Sedan kommer Aptera och därefter "mina" stränder Chrissi Akti, Agii Apostoli som sedan går över i Glaros och Kalamaki.  Därefter börjar den långa strand- eller kuststräckan som börjar med Kato Stalos och sedan kommer Agia Marina, Platanias, Gerani, Maleme, Tavronitis, Rapaniana, Kolymbari. Sedan fram till Kissamos finns en del stränder som till exempel Nopigia och Livadia.

Ni som brukar resa hit ofta har säkert koll på allt detta men för någon som ska åka hit första gången är det säkert inte lätt att lokalisera sig och välja vilken ort man ska välja. Därför skulle det vara kul om ni som brukar besöka någon av stränderna som jag inte har varit till skulle vilja berätta lite om dem. Hur är det till exempel i Nopigia? Varför ska någon välja att boka Maleme istället för Platanias?

Har ni några andra "guldkorn" vad gäller stränder på Kreta som ni brukar åka till?

Mina tidigar "strandinlägg" hittar ni här och här



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar