fredag 22 mars 2019

Plast på stranden



Kommer ni ihåg att jag för ett tag sedan visade bilder från en strand där det låg all världens bröte inklusive döda djur, bildäck och annat? Där samlades uppåt 50 volontärer och städade upp för ett tag sedan. Några av oss i svenska föreningen bestämde oss sedan för att istället städa upp på Chrissi Akti stranden. När jag passerade vid Agii Apostoli en dag såg jag massor av sopsäckar vid cointainrarna så där har folk tydligen också varit och städat. Jag misstänkte nästan att även Chrissi Akti skulle ha blivit städat av någon, men vi bestämde oss ändå för att gå dit. På avstånd såg det rent ut för det värsta som ovädren hade dragit in var borta. Ändå lyckades vi skrapa ihop flera sopsäckar (fler än vad som syns i bild) Det rörde sig mest om småskräp såsom sugrör, plastkorkar men också delar av plastkrukor, kaffemuggar och hårdplastbitar (som gör jäkligt ont att trampa på om man går barfota i sanden...)

Helt plötsligt dyker det upp ett par grekiska tonåringar som också ville hjälpa till. De fyllde också en hel sopsäck. Kul att kunna inspirera!

Jag hoppas att ni alla som kommer att besöka Greklands stränder i sommar inte kommer att slänga något skräp där för varje litet sugrör och plastkork från er vattenflaska blir ju ganska mycket i slutändan.

Hur kan ni hjälpa till för att undvika plast här i Grekland i sommar? Köp ingenting i plastflaskor. Tänk er alla vatten- och läskflaskor som blir under en turistsäsong. Vi på Orexi har bestämt att inte en endaste plastflaska kommer in hos oss. Det är returglas som gäller från och med i år. (tyvärr finns inte vatten i returglas men det blir glas i varje fall, jag vet inte om det är bättre, vet ni??) Alla som har med sig en egen matlåda eller kaffemugg för att ta sin "take away" sallad eller mat kommer att få 20 % rabatt. Vi brukar ju ha rabatt på hämtmat men utan sin egen lunchbox eller mugg är det bara 10 % som gäller. Så tänk på det när ni packar för resan och ta med er en matlåda och mugg! Sugrör kommer jag att "göra slut på" de jag redan har men man får de på begäran och sedan kommer jag att köpa in nedbrytbara i papper som jag har kollat upp att det finns.

Att sluta flyga till Grekland på grund av "flygskam" hoppas jag verkligen inte att ni gör för då kan vi alla som jobbar inom turismen inte försörja oss utan då måste vi istället flyga olivolja och apelsiner till Sverige.

På lördag slår vi upp portarna och öppnar på Orexi. Vi kommer att ha en begränsad meny i början för vi har ju ingen aning om hur mycket det kommer att vara att göra. Vi kommer att öppna 12.00 och stänger framåt kvällen. Vanligtvis går det att sitta ute på dagen nu men så snart solen går ner blir det kallt så man vill helst sitta inne. Inför 25 mars kommer det självklart att finnas "bakaliaros med skordalia" - torsk med vitlöksdip. Boka gärna bord ifall ni vill sitta inomhus eftersom vi inte har så mycket plats inne.

Ha en bra helg alla!

Vad mer kan vi göra?

4 kommentarer:

  1. Fina initiativ, det är roligt att läsa din blogg. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det kunde ju införas ett pantsystem för plastflaskor som vi har i Sverige? Fast då ska de ju förstås återvinnas någonstans...

    hälsningar Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan inte förstå varför de inte gör det..

      Radera