fredag 23 november 2018

Lite om djungelbyråkratin i Grekland

Det finns nu en nyhet inom sjukvårdsförsäkringen. För att vara inne i försäkringssystemet ska alla nu finnas registrerade hos en "familjeläkare". För att registrera sig går det till så här:
1. Om din adress inte står på elräkningen eller telefonräkningen där du bor måste du först och främst ordna ett "ansvarsintyg" där du intygar att du är du och att du bor på den adress du uppger för har du ingen elräkning i ditt namn så kanske du inte bor där. Så är det för mig och därför måste jag gå till KEP som är "centret för service för invånare" och få en stämpel.
2. Du går till läkaren och han skriver på och stämplar att han godtar dig som patient.

Det låter väl lätt? Javisst. Igår var jag till KEP och jag hade fyllt i intyget ordentligt men jag hade inte skrivit min historia om varför jag vill ha intyget. Hmm, visste inte vad jag skulle skriva så jag sa det. Damen som skulle hjälpa mig var mycket otrevlig och utbrast att det minsann inte är hennes jobb att skriva det. Ok, jag frågade om det är ok att skriva på engelska för jag tycker inte om att skriva officiella papper på grekiska eftersom jag gör så många stavfel. Ok att skriva på engelska. Jäklar, passet låg kvar i kopieringsapparaten hemma och kopia dög inte.

Nästa besök - Allt ok förutom att jag hade glömt papperet som "bevisar" vad jag ska ha intyget till, dvs det papper som visar vilket allmänläkare jag har valt av dem som finns på "listan". (det papperet har min revisor tagit fram). Ok, det är inte KEPs fel att jag var så klantig. Jag gör nytt försök på måndag.

Tanken är säkert god med det här systemet men jag - lika som de flesta andra - vet att det inte kommer att fungera. Tidigare har de gjort något liknande och det fungerade då så här:
1. Du går till den läkaren som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet. Han svarar att han redan har tagit emot alla patienter för det statliga så vill du ha hjälp nu så får du betala.
2. För att inte behöva betala för att gå till läkaren i fråga ska du hänga på dörren den första måndagen i månaden och gärna från kl 06.00 för att ingå i den kvot patienter som läkaren tar emot för denna månad.
3. Läkaren ifråga jobbar privat men har alltså gjort en överenskommelse med staten att ta emot ett visst antal patienter "gratis" varje månad och har därmed även en lön från staten utöver det han får in som privatläkare.
4. De flesta privata allmänläkare som inte har överenskommelse med staten har sänkt priserna ända sen alla försäkringskassor slogs ihop till en. Det gör att de flesta fortsätter att gå till den läkare de brukar gå till. Men för att den läkaren ska t ex kunna skriva ut undersökningar och medicin där du betalar själv en del (vanligtvis 25%) MÅSTE du har gjort den här registreringen hos familjeläkaren som du troligtvis aldrig kommer att besöka ändå. Annars är du inte inne i sjukvårdssystemet och kan inte få medicin utskriven.

Hur var det förr?

På den tiden när jag jobbade på hotell hade vi en - som jag ser det nu - helt underbar sjukvårdsförsäkring. Det var alltså speciellt vi som jobbade inom hotell som hade denna försäkring och den gjorde att vi kunde gå till vilken barnläkare vi ville för vaccinationer, kontroller och allt annat man gör då man har småbarn. Även under graviditeten kunde jag välja i stort sett vilken gynekolog jag ville som gjorde alla undersökningar och var med vid förlossningen. Dessutom födde jag på en privat klinik med privat rum. Hur fick då läkarna och kliniken betalt? Jo, de skrev ut lite extra kvitton i samband med besök så det skulle löna sig för dem. I samband med förlossningen fick de betalt via "mammapenningen" som bestod av 4 månaders "mammaledighet". De flesta här räknade aldrig med att kunna vara hemma och få betalt ändå så pengarna gick till förlossningen...(med reservation här för att inom vissa yrken fanns och finns längre "mammaledighet", t ex de som jobbar inom sjukvården som jag tror har 9 månaders betald ledighet.) Mammaledighet inom min försäkringskassa var då 2 månader före och 2 månader efter förlossningen. Eftersom jag jobbade i stort sett in i det sista då jag inte hade en aning om att dottern skulle komma 2 månader för tidigt så blev det lite problem med byråkratin. Jag hade ju jobbat den där tiden före förlossningen som man egentligen skulle vara mammaledig så då fick vi fuska lite med papperen för att få ut de pengar vi var berättigade till.

Ha en skön helg allihopa! Kalo savvatokyriako! 

2 kommentarer:

  1. Låter minst sagt jobbigt....��

    H. Lotta/Livingroom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för det mesta är det krångligt när man har kontakt med de "statliga" verken.

      Radera