söndag 25 november 2018

Det är inte jul ännu

Bilden är tagen i katolska kyrkan förra året. Det är tradition att jag kikar in där varje år för att se den stämningsfulla vackra krubban

Grekiska vänner på facebook har redan börjat lägga ut bilder på sina julgranar som förstås är överbelamrade av julkulor och glitter. I en del pysselgrupper som jag är med i på facebook går det diskussioner om när det är ok att börja julpynta. En del har redan börjat och även frågan när pyntet ska bort kommer upp. På juldagen har några svarat.

Min fråga är varför man ska ha så bråttom. Att börja tidigt och att plocka bort pyntet på juldagen betyder ju att man plockar bort juldekorationerna exakt när julen är här för juldagen är ju den egentliga julen.

Jag har bara börjat funderat på om jag ska pynta eller inte. Jag åker till Sverige på lördag och kommer tillbaka två dagar innan julafton. Ska man då göra julfint hemma eller inte? Eller ska jag lägga ansvaret på männen i familjen som blir kvar hemma? Jag tycker faktiskt att man helst ska vänta till första advent. Däremot har jag börjat lyssna på julmusik på "lugna favoriter". Det går så bra att städa och diska till musik.

Svensk julmat i Chania

De första åren jag bodde här längtade jag alltid efter svensk mat. I år har det öppnat en affär med svensk mat här i Chania! Om jag inte skulle åka till Sverige hade jag nog åkt dit och köpt julmust och lite annat gott. Var sak har dock sin plats tycker jag och nu kan jag gott hoppa över det svenska eftersom det blir godare i Sverige. Precis samma känner jag med den grekiska maten. Den är godare här även om man försöker göra sitt bästa i Sverige. Det går aldrig att få till en perfekt moussaka i Sverige.

Resa till Sverige

Det ska dock bli mysigt att åka till Sverige den här tiden före jul och få umgås med dottern lite grann. Hon har ju förstås sin skola och sina nya vänner men jag hoppas hon har lite tid för mig också. Jag ser fram emot att få gå på den årliga amaryllisutställningen för jag har hört att i år är det något riktigt speciellt. Det blir säkert några tillfällen att gå och fika på konditori också...

Jag hoppas ni har haft en riktigt härlig helg! Själv har jag inte gjort något speciellt. Maken plockar oliver och ska även iväg i dag söndag också. Det gäller att passa på nu när det inte regnar för prognosen visar att det ska regna hela veckan som kommer. Fast de har ju haft fel förr...

Har ni börjat julpynta? Lägg i sånt fall gärna in en bild på Anitaskretas facebooksida så jag får se :)

Något annat som jag tycker skulle vara jättekul är om ni kan lägga in era bilder från Orexi om ni var där i år eller förra året! Det ser jag fram emot! Men lägg helst in dem på Orexis sida som du hittar här. 

Tala om för mig om det är ok att jag lägger in bilderna på bloggen också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar