torsdag 22 november 2018

När de blir vuxna...


Som ni kanske vet, jag tror jag har talat om det i varje fall, så bor min dotter i Sverige nu. Hon går på folkhögskolan i min hemstad och läser huvudsakligen svenska för att få gymnasiekompetens i just svenska. I förrgår fyllde hon 19 och vi kunde inte fira med henne förstås men hon blev firad ändå, dels på skolan och sedan tillsammans med kusiner och mina bröder. Det känns lite konstigt att hon inte är här. Som tur är finns både facebook, messenger och skype så vi har daglig kontakt. Jag förstår nu att det måste ha varit svårare för min mamma när jag flyttade hit till Grekland. Då, i forntiden, hade vi ju inte internet så det var telefon som gällde och inte alltför ofta för det var ju dyrt att ringa.

Det känns härligt att se dottern "växa in i vuxenlivet", ta egna intiativ och stå på egna ben. Nu håller hon på och kollar läget över vidare utbildningar som finns i Sverige så troligtvis blir hon kvar där. I Sverige finns faktiskt ett annat utbud av utbildningar än vad det finns här. Hon vill helst jobba med djur och här är det veterinärutbildning som gäller och det tycker hon verkar för svårt. I Sverige finns olika utbildningar inom komvux, folkhögskolor och högskola till djurskötare. Jag hoppas hon hittar det hon vill och att hon kommer in där.

Jag vet att dottern helst inte figurerar på bild i bloggen så jag lägger istället in två av hennes hästteckningar. Visst är hon duktig?

Här går livet sin gilla gång. Maken plockar oliver i stort sett dagligen. Jag kan tala om att det är svårt att hitta kunnig arbetskraft när det gäller olivplockning! De flesta greker vill inte hålla på med detta. Om de inte har egna oliver förstås, men att jobba för någon annan anser de tydligen är för dåligt betalt och för hårt jobb! Min man jobbar för en annan eftersom vi inte alls har många träd. Sonen och jag tillhör skaran som tycker det är för hårt jobb och dessutom har vi inte den rätta snitsen för att anses som bra arbetskraft. Detsamma gäller nog för de flesta i den yngre generationen för de har inte växt upp med att vara "tvungna" att göra detta jobb. Jag jobbar dock lite ändå för jag har ju mitt frilansskrivande som inbringar en blygsam inkomst.

Hur har er vecka varit?



2 kommentarer:

  1. Kan man verkligen åka till Sverige och få gratis utbildning om man inte är född i Sverige ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som svensk medborgare kan du flytta till Sverige och bor man i Sverige kan man ju få utbildning...

      Radera