söndag 13 mars 2016

En sammanfattning av några dagar

Trevliga dagar avlöser varandra. I torsdags firade jag min födelsedag. De senaste åren har jag inte firat mer än att vi i familjen har ätit lite tårta. I år bjöd jag hem några av mina bästa vänner för att få en chans att umgås lite. Vi är lite dåliga på det i vanliga fall för dagarna går och hem, familj och plikter tar över. Jag gjorde en äkta svensk smörgåstårta som blev uppskattad.

På fredagen blev vi bjudna på middag. En riktig "blindate". Bloggläsare som jag aldrig träffat trots att de ofta semestrar här bjöd in oss till middag hos Nikos i Daratso. Som vanligt var maten utomordentlig. Deras lammkotletter är otroligt populära och deras "kontosouvli" är helt suverän. Det är kött som steks sakta på stort spett över grill och sedan skär de bitar av det. (liknande det kött som är i "gyros" alltså) De ljusgröna "grejerna" på bilden upp till höger är makens favorit. Askrolimbous. Det är en typ av vildgräs fast med lökliknande rötter. Jag har ingen aning om vad det heter på svenska.

Idag har jag och maken bröllopsdag men vi har inte gjort något utan bara skrotat omkring här hemma. Det regnar och idag eldar vi i öppna spisen faktiskt. Det har vi inte gjort på länge för vi har i stort sett haft sommar den sista tiden. Regnet behövs annars kommer det att bli brist på vatten i sommar.

I morgon har vi rena måndagen. Här kan ni läsa fjolårets inlägg om "kathari Deytera". 

3 kommentarer:

  1. Hej Anita jag premunera på allers och har läst om dej där i tidningen det var bra , trevlig em . Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! jag trodde inte de kom så tidigt till prenumeranter!

      Radera
  2. Godaste middagen på hela veckan här i Chania!
    Sen var det så trevligt att råkas, då jag har följt dig på bloggen i flera år.
    Synd bara att man inte kan grekiska, din make kom lite undantag, Anita.
    Nu åker vi hem men kommer åter till Kreta redan om en månad.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera