fredag 9 februari 2024

Vinprovning och utemiddag

Grekiska viner

 

För några dagar sedan var vi på en vinprovning som arrangerades av den återförsäljare som vi köper våra viner från. (Om någon vecka blir det en till som arrangeras av Wines of Crete) Det var över 40 vinproducenter från hela Grekland och även några italienska viner. I början gjorde jag lite anteckningar för att ha lite koll på vilka viner jag vill ha i vår nya meny men så småningom blir det bara så snurrigt och det blir så svårt att avgöra något. Men några viner föll jag för i varje fall och jag kommer nog gärna vilja ha något grekiskt bubbel i menyn också. Tidigare har vi haft en prosecco och moet chandon bara. Tyvärr så har ju grekiskt bubbel lite tråkigt namn bara som inte är så "känt" jämfört med prosecco, cava och champagne. Afrodis Oinos. Alltså skummande vin och själva ordet "afrodis oinos" är väl inte så lätt att lägga på minnet för turister så de kommer ju att säga prosecco och då måste man ju servera prosecco, eller?? 

Detta var ett gott grekiskt bubbel


Det var klart vi blev hungriga efter vinprovandet och eftersom ingen mat var förberedd hemma så passade vi på att gå ut att äta när vi ju var inne i Chania. 

Vi valde att gå till en av tavernorna på Xatzimixali daliani gatan där det ligger flera små tavernor. Alla var inte öppna men en av dem var 63 mezedosxoleio (översatt typ - smårätts-skolan) Menyn är som en skolanteckningsbok och de har även fler detaljer som påminner lite om skolor förr i tiden. Maten var riktigt god och priserna helt logiska. 

Vi gick först förbi en taverna som ligger nere till höger i hamnen och som ofta är fullsatt med greker men där kikade vi på menyn först och nej, jag betalar inte 12-13 euro för en grekisk sallad (och det är inte typ en "fine dining".Jag vet att allt har blivit dyrare och även vi kommer att bli tvungna att höja priserna lite. Det här gör mig lite förvånad att en del tavernor blir populära bland greker för ibland är det så att de inte alls har speciellt god mat eller bra kvalitet och priserna kan vara hutlösa. Men jag antar att det blir som "inneställen". Det här som gällde förr i tiden och som många turister säger att där det sitter mycket greker är det bra och bra priser, det tycker jag inte alls stämmer jämt nu. Det har mer med att göra vilka ställen som är "inne", vilka som har stort kontaktnät och typ skapar sig ett namn för att de har lockat till sig mycket folk och sen tror alla att det är så bra. I och för sig, denna taverna som vi gick förbi har jag inte varit på så det kan ju hända att den är mycket bra och att rätterna är värda sitt pris. Jag bara surrar lite generellt över tavernor med mina ord. 


Goda squashbiffar


God tzatziki och tirokafteri


Nu är vi redan inne en bit i februari och tiden rullar på. Vi börjar lite smått planera och förbereda inför säsongen. Det blir inga större förändringar men det är ändå dags att planera scheman för personalen, kolla lite närmare på de lagändringar som finns vad gäller löner, tider och att ändra momsen i kassan för läsk och vatten som gått upp från 13 % till 24 %) Maken lagar och fixar småskavanker i köket, brandsläckarna ska in på sin årliga kontroll mm mm. Växterna ska klippas ned och snart är det dags att börja tvätta bakgården med högtryckstvätten. Sen har jag målandet av golvet på bakgården men det får förstås vänta till sista minuten tills det har blivit tvättat och solen har fått torka upp golvet. Förra året regnade det in i det sista och även dagen efter jag var färdig med målandet så resultatet blev lite halvdant. Efter ett besök hos revisorn igår fick nu reda på att från augusti någon gång kommer det att vara obligatoriskt att även ha stämpelklocka(!) för personalen! Inte exakt stämpelklocka utan de ska logga in med en qr-kod när de kommer och går. Det här är för att undkomma svartjobb. Om en personal upptäcks på arbetet efter att de "checkat ut" är böterna 10500. Det här är dock positivt tror jag både för personalen och företagen för man kan vara lite mer flexibel med tiderna. Man kan ha personalen kvar lite längre om det är mycket jobb fast då måste man ändå gå in och ändra (det här programmet kommer att ha "direktkontakt" med både försäkringskassan och skatteverket men nu kan man åtminstone själv gå in och göra ändringar i schemat. Förut var jag tvungen att kontakta min revisor) Ett fast schema måste man dock ha som är registrerat och kommer personalen för sent till jobbet har de ändå betalt från den tid de skulle ha börjat men stannar de kvar efteråt ska de ha 25% övertidsersättning. Troligtvis kommer vi att ha detta från början för att "öva" så man slipper göra det mitt i säsongen. För alla måste ju även lära sig att komma ihåg att checka in och ut för annars blir det strul med lönerna och risk för böter osv. Allt detta innebär ju en hel del extra kostnader också. En padda och ett program måste köpas in. Sedan måste vi köpa en ny kassaapparat också för den gamla är inte utrustad för att kopplas ihop med kortterminalen som ju också måste göras i år. 

Fredag! Jag önskar er alla en trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Intressant läsning.Jag tycker ni kan fråga proseccokunderna om de de vill prova den grekiska bubbeln

    SvaraRadera
  2. Klart du ska ta in grekiska bubblor, om någon beställer prosecco kan du väl rekommendera att testa det grekiska alternativet istället. Ska testa det grekiska bubblet när vi kommer ner till Kreta senare i vår 👍🥂

    SvaraRadera
  3. Vad kul med grekiskt vin, även bubbel. Grekiska viner kan jag i princip inget om.
    Ha det bra!

    SvaraRadera