onsdag 10 januari 2024

En bit in på nya året


 

Ja, jag vet att det var länge sedan jag skrev något inlägg. Vi är en bra bit in på det nya året. Så gott nytt år och en god fortsättning! (och för er som inte känner till var fotot är ifrån så är det den ena stranden i Agii Apostoli och den andra kan också skymtas lite, fotot är taget från den lilla kyrkan på udden)

Här har vi haft "nästan sommar". I stort sett varje dag har vi haft runt 20 grader och solsken. Maken och jag har tagit vår morgonpromenad på omkring 7 km nästan dagligen. Nu borde man längta efter våren men vi har ju inte haft någon vinter ännu och även om det är skönt med värmen så vet vi att det måste regna. De små stilla regnen som vi har haft räcker inte på långa vägar. Igår började det vända. Temperaturen sjönk och vi fick äntligen regn. Man kan ju inte riktigt börja längta efter våren och sommaren om det inte har varit vinter först. Så även om jag tycker det är tråkigt med dåligt väder så är det ju förstås nödvändigt.

Med det nya året kommer förstås nya lagar och som vanligt är det bara så snurrigt här i Grekland. Först har vi förstås det som det pratades om redan förra året. Kortterminalen ska kopplas ihop med kassan och ingen vet hur det kommer att fungera för restaurangerna när folk vill betala en del kontant, en del med kort och notan ska delas. Alla med gamla kassor måste troligtvis köpa nya som klarar av att "spara" bord som gör att man kan dela notor och samtidigt vara laglig eftersom man måste slå in kvitto redan när mat och dryck serveras innan man vet hur kunden kommer att betala. Det återstår att se hur allt kommer att fungera i praktiken. I butiker där betalningen sker direkt slår man ju från början in om kunden vill betala kontant eller med kort och summan stämmer exakt som det ska vara. (på restauranger tillkommer ju efterbeställningar) Dricksen kommer troligtvis att behöva betalas ut till personalen via banken när den läggs på kortet och blir alltså en del av lönen. (skattepliktig och enligt ryktet ska den även slås in i kassan som en inkomst och det kommer att vara moms på den också, men det låter ju otroligt) Som arbetsgivare kommer jag troligtvis även behöva betala IKA (arbetsgivar//försäkrings-avgift) på den. Så i år det nog allra bäst om alla restauranggäster betalar dricksen kontant. Jag har hittills bara tagit kontanter ur kassan och gett till personalen trots att dricksen lagts på kortet. 

Olivoljan. Det har varit ett mycket dåligt olivår. Oljan kommer att vara dyrare än vanligt. De flesta kommer nog kanske därför att vara lite sparsammare med den. Självklart kommer man använda sig av den ändå för den är ju liksom grunden i allt grekiskt :) Men, inget slöseri. Och får vi inte tillräckligt med regn kommer även nästa år att vara ett dåligt olivår. 

Redan i somras introducerade Charma sin öl lager i flaskor. Den finns på ett fåtal ställen att köpa. Det är fortfarande en färsköl som är kylvara så den kan ju inte hanteras som "vanlig öl". 

 


 

Vi kommer inte att ha den på flaska (än så länge finns den bara i 750 ml flaska och endast lager) Vi har den på tapp och kommer att fortsätta att ha både lager och pale. 

Oatleys ikaffe som jag blev så förtjust i när jag var i Sverige förra året finns nu att köpa här! I vårt område finns den på supermarketen AB Vassilopoulos (ligger i området Aptera mellan Agii Apostoli och Chania) Den kostar 3,15 för en liter och jag hoppas verkligen de fortsätter att ha den.  

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig vecka!



 

2 kommentarer:

  1. Vi har också haft omkring 20 grader, fast minus. 40 grader mellan oss!
    Även om jag betalar mat och dryck med kort, ger jag alltid personalen kontanter.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. -20!! När jag var uppe i Sverige var det så kallt en dag och det räckte!!/Anita

    SvaraRadera