fredag 1 december 2023

Sista inlägget av "fyra dagar i Italien"

Efter att ha checkat ut, dvs kollat att vi fått med oss allt, låst dörren och placerat nyckeln där den skulle vara (mycket viktigt att vi fått med oss allt eftersom vi inte skulle komma åt nyckeln sedan) gick vi och åt frukost vid samma ställe där vi tog gårdagens drink. Med utsikt över arenan.

Vi letade sedan reda på busshållsplatsen för att åka mot Gardasjön. Vår plan var att åka till antingen Peschiera del Garda eller Sirmione. Eftersom vi först skulle passera Peschiera del Garda sa vi att om vi känner att det är stället för oss hoppar vi av där, annars åker vi vidare. Vi valde att åka vidare och sa att om vi inte trivs i Sirmione eller inte hittar någonstans att bo kan vi ju alltid åka tillbaka.

Att åka buss var riktigt trevligt just för att man såg så mycket av landskapet. En annan gång skulle jag kunna tänka mig att bila omkring för att kunna stanna till i små byar och upptäcka sådant som man med tåg och buss kanske inte kommer åt så lätt.

Vi föll pladask för Sirmione. Bussen stannade precis utanför slottet och första anblicken av vyn med slottet, havet och alla cyklamen som var planterade överallt var överväldigande. Så vackert! Nu var vi tvungna att hitta någonstans att bo för här ville vi stanna. Detta är nog dock troligtvis en sommardestination. Många hotell var stängda. Några som vi hittade kostade över 200 euro natten. Till slut hittade vi ett i vår prisklass. Dörren var öppen men inga människor syntes till. Vi ringde och fick tag i ägarinnan som dock var i supermarketen och handlade och inte hade tid att komma. Efter att hon skickat uppgifter om priset vi skulle få och hur vi skulle hitta vårt rum kom vi överens och det var ju bara att gå in, hitta rummet där nyckeln var i dörren och installera oss. Det luktade gott, var personligt inrett och var såå mysigt.

Nu var det dags att upptäcka denna gamla charmiga by/stad. Vi promenerade runt i gränderna och allt var så vackert. Det var precis som alla i byn hade kommit överens om att de skulle ha cyklamen i alla blomkrukor! Ljusslingor var placerade efter gatorna så vi hoppades förstås att de skulle tända dem till kvällen. (det gjorde de inte så nästa gång tror jag att jag vill åka en eller en par veckor senare när de börjar tända julbelysningen, det måste vara magiskt här kring jul)

Lila "lavendelbutik"

Gelato - jag åt lakritsglass bland annat

cyklamen överallt

Flera butiker och restauranger var stängda så nog märktes det att det här är en sommardestination. Jag tror emellertid inte jag skulle vilja åka hit under högsäsongen för troligtvis kryllar det av folk då för även nu var det ju en hel del turister. Här gjorde vi inte mycket mer än att strosa omkring, titta runt i butiker och äta god pizza. På kvällen hittade vi ett ställe där vi tog lite snacks och delade en flaska vin. Att Sirmione var dyrare än både Bologna och Verona märkte vi. Om man åker hit när det är varmare (nu var det ganska kallt) kan man göra båtturer på Gardasjön. Något annat som skulle vara trevligt tror jag är att bila runt Gardasjön.

På morgonen tog vi bussen till Verona för att sedan fortsätta med tåget till Bologna för vår sista dag/kväll. Nu bokade vi ett rum innan för att kunna åka taxi direkt till vårt boende. Rummet låg lite utanför stan så för att sedan ta oss in till stan fick vi prova på att åka stadsbuss också. Chauffören informerade oss om att bussen skulle ta en annan väg och stanna på annan hållplats än normalt för det var ju lördagkväll. Då är innerstaden avstängd för trafik. Oj, vad mycket folk det var i stan! Vår första kväll här var det ju ganska lugnt men nu verkade alla i hela Bologna vara ute. I området Quadriletaro där massor av restauranger ligger var det verkligen fullt och nu förstår jag det jag läst om att man i Italien helst ska boka för att få ett bord på restaurang. Kombinationen lördag och högsäsong kan jag tänka mig att det är omöjligt att hitta bord.

Innan vår middag hade vi dock annat att göra! Vi skulle ta det lilla tåget till San Luca. Kyrkan/basilikan ligger på en kulle över Bologna och vägen dit kantas av 666 arkader!! Guiden på tåget berättade att till påsk är det tradition att man vandrar under arkaderna för att sedan ha picknick där uppe. Idag såg vi att många använde sig av vägen dit upp för att springa och träna. Man kan alltså gå från Bologna till San Luca via alla dessa arkader som byggdes på 1600-1700-talet.

Det var så vackert där uppe så är ni i Bologna får ni inte missa detta!

Många fotade solnedgången här

Svårt att fota arkaderna från tåget

Ja, så var det vår sista kväll i Italien. Vi åt på Ragu som jag skrev om i förra inlägget. En drink på ett annat ställe och sen var det bara att ta bussen till vårt boende för att sova sista natten innan hemfärd.

Reflektioner och tankar från resan

Alla vi träffade var så artiga och trevliga. Buon Giorno eller Buena Sera hälsas man överallt. Till exempel säger nya gäster som kommer in på restaurang Buena Sera även till de som redan sitter där. De är så hjälpsamma om man frågar något.

Kuvertavgift på restaurang verkar vara obligatorisk. 2-3 euro per person. Så 1 eller 1,50 här i Grekland som det kostar med brödet är väl inget att gnälla om... I Sirmione fick vi inte ens bröd och då var kuvertavgiften 3 euro...

Lätt och ekonomiskt att transportera sig med både buss, tåg och taxi.

Det är rent överallt och vi såg inga sopor alls.

Det finns så mycket sevärdheter överallt så man ska ha lite mer tid på sig än de dagar vi hade och vi var ju inte ute efter sevärdheter egentligen utan vi skulle bara äta och ha det bra. Och det hade vi.

Fredag idag. Därför önskar jag er en trevlig helg. Och kalo mina också förresten. Det är ju 1 december idag.