lördag 23 december 2023

Promenad in till Chania och nytt bageri


 

Maken och jag har kommit igång med dagliga (nästan) promenader. Igår gick vi in till Chania och tillbaks. På hemvägen såg jag ett bageri som såg spännande ut och gick förstås in för att se om de hade något gott. Jag tog en kardemummabulle som såg riktigt svensk ut och var riktigt god även om den var lite kladdigare än våra svenska bullar.

För mig var det här bageriet nytt men tydligen har det funnits åtminstone ett halvår. (vi promenerar inte på sommaren och då har vi förstås missat detta när vi har åkt med bilen till Chania) Vad som var lite speciellt här var att de hade flera bakverk som inte påminner exakt om de som man hittar överallt här. Jag kommer att återvända för att prova bland annat mandelcroissant :)

 


 

Nedan kan ni se två inlägg från deras instagramkonto. Först är det byggnaden som bageriet ligger i. Den ser ju inte mycket ut för världen. På andra fotot syns namnet "Red Jane". Jag trodde först att de inte hade hunnit ange någonstans namnet men tydligen är det väl genomtänkt. Jag såg heller inte det men på deras påsar har de stämplat namnet men det ser ut som om det är handskrivet med små bokstäver "Red Jane". 

Min första tanke var ju förstås att det var helt nyöppnat och att de inte hade hunnit fixa utsidan men det har ju funnits ett halvår och att det ser ut som det gör ingår i deras koncept och det är väl genomtänkt. Jag var förstås lite nyfiken och försökte hitta lite info och det fanns det. Mer än vad det vanligtvis brukar göra när det gäller små, nya ställen. Lokala nyheter hade skrivit om dem men jag följer knappt några nyheter under säsongen. 

Vad som gjorde mig lite besviken var för att jag ju först trodde att det var någon "vanlig" kreativ person som försökt göra något av "ingenting" och inte hade hunnit eller haft råd att göra färdigt lokalen. Men, bakom företaget ligger en person som har både privat sjukhusklinik och hotell. Inget fel med det förstås men det ligger mycket pengar i just privatklinikerna. (och kanske därav den publicitet de fått också) De privata sjukhusen jobbar en hel del med turister och får förstås mycket betalt från försäkringsbolagen. Våra försäkringskassor här betalar förstås inte för dessa så vi är hänvisade till allmänna sjukhuset. OM man inte har någon bra privat sjukförsäkring förstås. Om jag hade vetat vad jag vet idag så hade jag fött mina barn på allmänna sjukhuset men jag var inte alls insatt i hur saker och ting fungerade då. Då, för omkring 25 år sedan jobbade jag på hotell och hotellanställda hade 4 månaders mammaledighet som man fick ut i pengar. De pengarna gick dock allt till kliniken för besök innan och allt kring födseln. Jag liksom bara trodde att det var så det fungerade här men om jag hade fött på sjukhuset hade jag ju istället fått pengarna utbetalda som en "normal" barnledighet som finns i Sverige. (fast 4 månader då bara) Oj, nu hamnade jag på lite sidovägar. Hur som helst så finns info här på deras koncept och recepten är ju inte heller Red Janes egna utan det finns nån typ av samarbete med något som heter E5 bakehouse i London. (kolla in blderna, där finns kardemummabullarna som jag föll för) Så, har man pengar köper man bara ett koncept, skickar personal på seminarium för att lära sig göra det som ingår i konceptet. Jag kanske låter lite gnällig men jag bara tycker att det är mer intressant med små företagare som själv försöker göra något på egen hand och brinner för det de gör och inte bara köper ett färdigt koncept. Eller också är det bara att jag känner mig lurad för det inte var vad jag trodde. Men gott var det hur som helst och jag kommer säkert besöka stället igen.




 

Jag önskar er alla en riktigt god jul! Vi har inga planer alls för firande utan vi bara tar det lugnt. Julskinkan jag hade med mig från Sverige är snart uppäten. Igår gjorde jag en janssons frestelse. Mycket mer julmat blir det inte. Det är ju bara vi tre (maken, jag och sonen) och vi kan ju inte äta mer än vanligt bara för att det är jul. Kanske går vi ut och äter någon av dagarna. Vi får se.

1 kommentar:

  1. Önskar dig o din familj en riktigt GOD JUL ❤️🎄🎅

    SvaraRadera