tisdag 26 december 2023

Julaftonslunch i Therissou och kvällspromenad i Chania


 

Vi hade en julhelg helt utan planer framför oss. Inte ens mat hade vi planerat. Det är ju bara vi tre (maken, sonen och jag) och mina svenska delikatesser (sill, jansson och julskinka) har vi (mest jag) ätit upp innan jul. 

 


 

Vi bestämde helt spontant att göra en liten utflykt och valet föll på Therissou. Det var länge sedan vi var dit. Therissou är ett populärt utflyktsmål för Chaniabor och speciellt då för att äta lunch på någon av tavernorna. Alla de tavernor som finns där skulle förstås inte överleva om de jobbade bara med byborna eftersom själva byn inte är stor och jag vet faktiskt inte hur många tavernor som finns där. Vi valde att äta på Madares. Allt var väldigt gott! Vi åt tzatziki, blandad sallad, saganaki på gravieraost, chorta, tsigariasto (bitar av lamm som kokas länge i olja) samt lamm med potatis från ugnen och en portion friterad potatis. Till det drack vi en halvliter husets vin samt två cocacola. Totalt 52 euro. Det är ganska billigt speciellt eftersom just lammrätterna normalt kostar en del. Här i byn har dock många egna lamm och getter. Det kunde vi se på vägen upp dit.

 

vi fick stanna till flera gånger för att släppa fram får och getter
 

 

Therissou ligger cirka 15 km från Chania och vägen dit upp går genom en ravin. Det är en fin tur om man vill göra en utflykt men inte åka så väldigt långt. Det finns också två museum här uppe men fråga mig inte om öppettiderna. Denna gång var faktiskt det ena museet öppet så vi besökte det (2 euro inträde) Det är väldigt litet men kul att ha besökt det då det var högkvarter för Eleftherios Venizelos och hans kämpar.  

 


 

På kvällen åkte vi in till Chania. På julafton är affärerna öppna här och det verkligen kryllade av folk överallt. Många barer, cafeer och restauranger hade fullsatt plus att folk flockades utanför också med drinkar i handen. På flera ställen spelades öronbedövande musik utomhus. (som förstås inte skulle tillåtas "en vanlig dag") Vi promenerade omkring lite grann innan vi åkte hem.  

 


Båtarna i hamnen är ljussmyckade


Ljusspel i hamnen

Jag hoppas ni alla har haft det bra. Förväntningarna inför julen kan nog ofta vara alltför höga och sen inte bli som man trodde. Därför tycker jag att vi har det ganska skönt här utan förväntningar, stress, planering och en massa onödiga inköp. Ändå kan jag känna en saknad efter det "magiska" med julen och ett traditionellt firande. Jag är lite uttråkad just nu. Det är nog en reaktion på den intensiva sommaren och två korta men intensiva resor samt att jag nu inte gör något speciellt alls. Det är ett tag kvar tills vi kan börja med förberedelser inför säsongen. Först ska vi ha vinter. Och det har vi inte. På dagarna är det fortfarande 17-20 grader och det har regnat minimalt hittills. Ok att det är ganska skönt men om det ska bli sommar måste det ju komma vinter först också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar