lördag 16 december 2023

Grekiska julkakor och en titt in i mitt kök


Det är inte varje år jag gör melomakarona, inte ens vartannat år. Jag har misslyckats många gånger så det är så bra att andra gör dem och bjuder på eller så kan man ju köpa färdiga också. Nu hade jag dock en hel del valnötter hemma så jag tänkte - jag gör dem. Och, de blev mycket bra!

Jag tycker inte om att läsa grekiska recept eftersom de ofta mäter i koppar. Vilken kopp ska jag ta? Eller för att vara ärlig så tycker jag inte om att läsa recept överhuvudtaget eftersom jag inte följer dem exakt ändå. Nu letade jag reda på ett svenskt recept på melomakarona (fast det är ju från början ett grekiskt förstås) Jag använde mig nästan av receptet som finns på bloggen "Mitt Grekland" (kolla gärna in hans andra recept också)

Som vanligt följde jag inte receptet till punkt och pricka. Apelsinjuicen bytte jag ut till mandarinjuice eftersom jag inte hade apelsiner hemma. Jag tog mer juice och mindre olja (bytte rakt av kvantiterna) eftersom vår olivolja är färsk och har - tror jag - för mycket smak för bakning. Jag tog citronzest istället för apelsinzest (eftersom jag aldrig hört talas om mandarinzest) Eftersom det i receptet står att man kan ha i mer olja om degen är för tjock så skvättade jag på en gång i lite extra metaxa, kanske totalt 3 msk och degen blev perfekt till att forma.

 Degen: (som det står i receptet hos "mitt grekland")

1,25 dl färskpressad apelsinjuice
2 dl olivolja
1,5 msk konjak
1,5 msk strösocker
Apelsinzest från 0,5 apelsin
100 gr valnötter
7,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk nejlika (mald)

Sockerlagen: (På "mitt grekland" bloggen har han ett recept på lag med honung också om ni föredrar det)

4 dl strösocker
3,5 dl vatten
1 msk citronsaft (jag hade i lite mer)
0,5 kanelstång (jag tog 2)

Mitt Greklands beskrivning - Hacka valnötterna och blanda med olivolja, apelsinjuice, konjak, strösocker och apelsinzest. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, kanel och nejlika i en annan bunke. Tillsätt valnötsblandningen i mjölblandningen och arbeta ihop en deg. Om degen blir för torr kan du tillsätta mer olivolja.

Forma cirka 50 stycken ovala kakor (det blev nog ungefär 30 för mig) och lägg ut dem på bakplåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Under tiden kakorna gräddas tillreder du sockerlagen som kakorna ska doppas i. Blanda samman strösocker, vatten, citronsaft och lägg ner en halv kanelstång och låt det puttra i cirka 10 minuter.

Mitt tillägg - Eftersom kakorna ska ha svalnat innan man doppar dem i den heta lagen så väntade jag tills kakorna var färdiggräddade innan jag började koka lagen. Låt kakorna ligga minst 30 sekunder på var sida i lagen. Vänd dem så de suger åt sig av lagen på båda sidorna. Lägg dem på ett fat och strö över hackade valnötter. 

 



Här får ni se hur våra köksluckor blev efter att vi målat dem. Anledningen till att ni inte får se HELA köket är att diskstället är fullt med disk (diskad disk dock) och på köksbänken är det alltför rörigt för att jag ska kunna visa. Men visst blev det snyggt med grönt? De nya knopparna är en historia i sig. Nya kostar mellan 4 och 7 euro att köpa. Vi behövde 25. Där vi var och kollade nya knoppar hade de dock en hylla med enstaka saker som de sålde för 1 euro. Jamen, där hittar jag 25 stycken sa jag. Damen i butiken tittade på mig och sa att det inte alls fanns 25 där. Jodå, det gör det! Jag tar 25 olika. Hon tittade lite konstigt på mig. Men vårt kök blev jättesnyggt tycker jag. 

Här nedan kan ni se hur det såg ut förr. Det kanske inte syns så bra på bilden, men det gick inte ens att hålla luckorna rena för den vita färgen var så utsliten och sög åt sig allt. Från början skulle vi egentligen ha målat ett lager till men det blev aldrig av. ( helt från början var de blå)  



Ha en fortsatt trevlig helg! Just nu öser regnet ner här efter att det har varit runt 20-22 grader och sol dagtid sen vi kom tillbaka från Sverige. (kvällarna är förstås lite kallare)

1 kommentar:

  1. Ser gott ut!
    Just nu snöra det här utanför Göteborg.
    God jul!

    SvaraRadera