torsdag 14 december 2023

Fortsättning på 10 dagar i Sverige

Pelle Svanslös i Uppsala

 

Sonen åkte före mig så han hade redan varit i Sverige en par veckor när jag kom upp. Det var bra det för då hade dottern någon att stödja sig emot.. Hon fick en återbudstid för operation av sitt knä. För två år sedan cyklade hon omkull och hon väntade länge på operation. Så länge hon bodde inom Gävleborgs län hände inget men så snart hon flyttade till Uppsala blev det operation. Hon har dock haft ont ändå och de misstänkte att det nya korsbandet kanske hade gått av. Magnetröntgen visade att så var det inte men det var något med brosk? Mjukdelar? Hur som helst så fick hon operera sig igen och blev också sjukskriven omkring 3 veckor så hon var - tur i oturen - ledig när jag kom upp. (en annan historia är att dottern som aldrig tidigare varit sjukskriven i Sverige nu blir utredd om hon verkligen ska vara sjukförsäkrad i Sverige!!! Hon har bott 5 år i Sverige, jobbat och betalat skatt, så hur kan de ifrågasätta hennes sjukskrivning då??? Och det var ju läkaren som skickade sjukskrivningen digitalt till försäkringskassan så det var ju inget som hon valde själv att göra) Det blev en lång parantes det.

Hur som helst, jag åkte upp den 2 december och vi var runt i Uppsala, till shoppingområdena Gränby och Boländerna. En dag åkte vi upp till Gävle också för att se på pepparkakshuset som bakas varje år och ställs ut på länsmuseet. I år var pepparkakshuset skapat av en konstnär från Alfta (samhälle en par mil utanför Bollnäs)






Självklart kollade vi in Gävle-bocken också. I år med kortare hår och blekare än vanligt pga den regniga sommaren som påverkat halmskörden. Jag läste nu i nyheterna att pga att kornen nu ligger kvar på halmstråna så har fåglar gett sig på bocken i år. Annars brukar ju faran som hotar bockens existens vara "traditionen" att någon försöker elda upp den. (den är nu både bevakad och inhägnad)



Vi var också i Stockholm en dag. Förutom lite shopping, fika och lunch gjorde vi inte mycket mer. Dotterns knä och mina fötter orkade inte riktigt med huvudstaden. Och när vi skulle hem till Uppsala igen så höll det på att köra ihop sig.



Det var KAOS då vi skulle ta pendeltåget. Ingen visste någonting alls och de hade ingen prognos alls för när vårt tåg skulle gå. Vi hade både betalt och aktiverat biljetten men efter 2 timmar gav vi upp. (dottern och jag satt på golvet för det finns ju inga sittplatser nere på den perrongen) Vi gick istället iväg och tog sj-tåget. Vi borde få tillbaka utgiften vi hade för tågbiljetterna, jag väntar på att sonen ska fixa det. 

 


Helgen innan hemfärd åkte vi upp till Bollnäs. Där passade jag på att besöka Mobackes handelsträdgård där de varje år har en amaryllisutställning. Varje år är det olika teman (jag har skrivit i tidigare inlägg om tidigare utställningar så vill ni läsa om dem kan ni söka på amaryllisutställning i sök-rutan) I år var temat "En förtrollad värld".

 




Jag hann också träffa 2 nya familjemedlemmar som jag inte träffat tidigare. Jag är "gammalfaster" till dem och den ena bor i Bollnäs och den andra i Uppsala. (5 respektive 11 månader)

Det var trevliga men intensiva 10 dagar. Nu är jag hemma igen så nu får jag väl ta tag i att julpynta och kanske baka lite också. 

Ha det så gott alla och stressa inte bara för att det blir jul. Jul blir det ändå. 


2 kommentarer:

  1. Vad kul att du kommit "hem" till Sverige!
    Du hann med en hel del.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hann med ganska mycket så nu ska jag ta det lugnt :)

      Radera