torsdag 14 december 2023

10 dagar i Sverige - matrapport

 

Då var jag tillbaka i Chania igen efter 10 dagar i Sverige. Det kändes som en blixtvisit eftersom jag ofta är uppe längre när jag åker under vintern. Istället för vila och att bara vara blev det att vi gjorde saker varje dag. Det är till exempel vissa saker som jag känner att jag vill passa på att äta när jag är i Sverige. (beroende på säsong och årstid, jag behöver inte äta saffranssemla om jag är uppe under sommaren :) )

Så vad är det jag vill äta när jag är i Sverige? Som ni kan se på bilden ovan så vill jag gärna ha en saffranssemla. Det var några år sedan jag provade det första gången och jag blev verkligen såld på det. Denna gång blev det en på Landings konditiori i Uppsala. (det var där jag åt en första gången också tror jag)

 


På fotot ovan är budapestbakelsen min. Så god! Fast det har jag fått här nere i Chania också då jag har en väninna som är en fena på att baka. Denna gång fick jag min budapestbakelse på Sundbergs konditiori i Gamla stan i Stockholm. Mysigt och trevligt konditori och enligt deras skylt är det Stockholms äldsta konditiori. Men det var nog det dyraste stället vi fikade på i Sverige. 

 



Asiatisk buffe blev det faktiskt två gånger. (en gång i Uppsala och en i Stockholm) Jag tycker om det och här i Chania är det ytterst sällan vi äter något asiatiskt. 



Julbord på Ikea blev det också! Jag tycker om svensk julmat men eftersom jag inte kräver ett enormt utbud så räcker faktiskt Ikeas utmärkt för mig. Att betala 6-700 tycker jag blir lite väl mycket som det annars kostar så 199 kronor som det kostar på ikea är helt ok. Det smakade bra även om deras jansson inte var någon riktig höjdare men då jag har köpt med mig lite ansjovis ska jag göra en själv här hemma. (jag fick faktiskt med mig en julskinka också)

Vi var några dagar i Bollnäs också och där passade jag på att äta en räksmörgås på Nya konditoriet (där jag jobbat förut och även dottern jobbade ett tag där) Det blev lite grekisk mat också eftersom sonen fick "beställning" på moussaka och tzatziki från både vänner och familj. Även en pastitsio blev det som han gjorde till en middag med dotterns vänner.

Ni som kommer på semester till Grekland bara en vecka, kan ni känna att ni inte hinner äta allt ni vill av den grekiska maten? Lite så kände jag med Sverige denna gång. Blodpudding till exempel glömde jag att äta...

När sonen och jag åkte hem i förrgår upptäckte vi att det ju nu finns många nya ställen på Arlanda där man kan äta. (och fler kommer det tydligen att bli också) Oftast blir det bara en enkel fika där för som ni alla vet kostar det en del. Nu var vi dock hungriga och vi hittade ett ställe med buffe. (188 kronor) Det var faktiskt en riktigt fin buffe med stort urval av sallader och många olika huvudrätter. Jag åt både köttbullar (med gott potatismos) och panerad fisk. Det fanns också schnitzel (men den var lite för flottig sa sonen) och kyckling med grönsaker. Dryck, kaffe och mjukglass ingick i priset. Det kan ju vara ett tips om ni vill ha riktig mat innan resan. (jag tror stället hette "taste") De har också frukostbuffet och jag kan tänka mig att den är fin också. 



jag skulle ha lagt upp snyggare för fotots skull men det tänkte jag inte på...


Jag återkommer snart med en liten rapport om vad vi gjorde i Sverige (mer än att äta då) Ha en riktigt fin dag!



4 kommentarer:

  1. Härligt! Anita att du också varit i Sverige en tid och njutit av det vi inte har på Kreta! Jag vill önska Dig och familjen en underbar jul nu och ett fantastiskt år 2024 Vi ses i vårddagarna 🎄💕☃️🎅Kram Ilona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma, Ilona

      Radera
  2. Vad mysigt du haft det Anita, och hunnit med en hel del även om det bara var 10 dagar. Rasten kåyer intresssnt,, för det är ju svindyrt på Arlanda. Låg det innan ni checkade in (Sky city) eller efter incheckningen? Ha en riktigt fin jul- och nyårhelg. Vi ses i vår. 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taste ligger efter säkerhetskontrollen, vid E-gaterna.

      Radera