måndag 9 oktober 2023

Oktober och nedräkning!

Godmorgon och alldeles för sent att säga "kalo mina" för oktober! Tänk att vi snaaart är i mitten av oktober. Säsongens sista månad och nedräkningen har börjat. Ännu är dock vädret fint och det är fortfarande ganska mycket turister även om det märks att det har minskat lite. På dagarna är det fortfarande varmt och fint men på kvällen kan det bli lite kyligt så ni som kommer nu kan gärna ha med en jacka eller kofta för kvällarna.

Frukten (eller om det är en grönsak?) som syns på bilden ovan är i stort sett det enda vår trädgård bjuder på nu. Sonen har försett restaurangen med både tomater, gurka och paprika i sommar. Blommor har jag kunnat plocka då och då för att ha på borden. Just nu finns inte mycket förutom några enstaka rosor. Tillbaka till frukten på bilden. Det är kiwano som är släkt med både gurka och melon. Utseendemässigt inuti är den lite som passionsfrukt med både frön och fruktkött som man kan äta. Smaken är som en blandning av gurka, melon och banan (!) Sedan har vi förstås cucamelon som ni kan se nedan. De små "minimelonerna" smakar som gurka men ser ut som vattenmeloner i miniatyr. Ibland plockar sonen av dem och har i salladerna på restaurangen.



Vi kommer att ha restaurangen öppen fram till slutet av månaden. Vi har ännu inte bestämt något datum. På baksidan har vi nu fått en markis som vi kan öppna och som skyddar mot regnet. Tidigare hade vi bara 2 stora parasoller men nu får det plats med fler skyddade bord även under regnväder. Även på framsidan har vi tak men inomhus har vi inte plats med många bord eftersom vi ju gjorde köket större i år.


 

Än så länge kör vi också hela menyn och jag har också hela utbudet av desserter som jag brukar ha med min populära lemon-lime cheese cake samt kladdkaka och baklava. Idag har köket plan på att göra lite extrarätter också. Det blir troligtvis en boureki och en pastitsio så vill ni ha det är ni välkomna! (jag hoppas jag inte lovar för mycket men det var vad de sa till mig i varje fall...)

Jag önskar er en bra vecka!

1 kommentar:

  1. Vilken intressant frukt/grönsak! Har inte hört talas om denna tidigare.
    Säkert både skönt och tråkigt när säsongen börjar gå mot sitt slut. Hoppas det varit en bra säsong för er i år.
    Ha det bra!

    SvaraRadera