söndag 3 september 2023

Kalo mina!! September!


 

Oj vad tiden går snabbt! Det är redan några dagar in i september så lite för sent önskar jag er KALO MINA. 

Vad vi gör? Jobbar.. En dag för mig ser ungefär lika ut varje dag. Upp vid 6 för att utfodra hundarna och sedan ge medicin till den ena. Sen gör jag det allra viktigaste här hemma för att det inte ska gro igen alldeles.. När maken vaknat o fått sitt kaffe gör han beställningar till restaurangen och sedan åker vi oftast för att handla sådant som vi inte beställer och får levererat. Ibland är det lite andra "administrativa" ärenden som också ska göras. Sedan åker vi till restaurangen och även om vi inte alltid har så mycket lunchgäster så är det full fart med att förbereda, städa osv. Vissa dagar har vi en del lunchgäster också och eftersom det är bara jag och maken som jobbar på dagarna så har vi att göra hela tiden. Så småningom kommer sonen, vilken tid beror på hur mycket mat han har att laga. Framåt 16-16.30 kan jag och maken åka hem på siesta när kvällspersonalen kommit. Efter en par timmars siesta är vi tillbaka på Orexi och sen är det förstås full fart fram till midnatt. 

Idag är det dock SÖNDAG. Och vi är nästan lediga. Det blir en par timmar i restaurangen för att göra en del jobb som måste göras. (lite städning, blomvattning och diverse annat) Men sen är vi lediga!!

Förra söndagen var vi på ett bröllop på kvällen. (vi hoppade över kyrkan) Det var en släkting till maken gifte sig. Det var ett ordentligt stort bröllop med över 500 personer. Det bjöds på det som är traditionellt. Förrätter, kött och potatis. Sedan kom det som alla väntar på, pilaffin. Jag är inte alls förtjust i det. Det är ris som kokas i buljongen från get och kanske hönskött. Till det serveras också det kokta getköttet. Jag är nog den enda som hoppar över detta.. Sedan kommer sallad och mer ugnsbakat kött och potatis. Vi åkte hem innan efterrätten/tårtan. Det var uppträdanden av kretensiska dansare under kvällen och emellanåt kunde de som ville gå upp och dansa också. (kretensiskt då förstås..) Bröllopspresenter är inte så vanligt här utan istället lämnar man ett kuvert med pengar. Beroende på hur nära man är de som gifter sig så lämnar man allt från 50 euro och uppåt (långt uppåt) 50 euro är det minsta och då har man knappt någon relation alls till familjen så det vanligaste är nog runt 100 euro om man känner dem. 

Pilaffiris


Det inplastade är "xerotigana", en traditionell sötsak

Jag önskar er alla en skön söndag!

2 kommentarer:

  1. Hej har det lugnat sig ned bränder på Kreta Chania området... tack på förhand..Sara :)

    SvaraRadera
  2. Låter som ett trevligt bröllop och bra idé med pengar istället för presenter.
    Ha det bra!

    SvaraRadera