lördag 19 februari 2022

Lite vår i luften

 

19 dagar sedan senaste blogginlägget...Det har varit kallt och ganska tråkigt väder även om solen har tittat fram emellanåt. Men, sedan kommer regn och kyla och trycker undan både inspirationen och energin. Jag erkänner att jag har varit ganska låg under en lång tid nu. Biverkningarna i händer och fötter från cellgiftsbehandlingen satt också i ganska länge. Då blir det att jag mest sitter i soffan och tittar på tv. Just nu är jag jinne i min medicinfria vecka och då känns det mesta bättre. Till och med mandelblommorna håller med och blommar fullt ut nu. Det känns som ett vårtecken.

Resten av familjen påverkas också av mitt mående och ingen av oss har haft inspiration till att börja fixa i restaurangen trots att det är hög tid att sätta igång. Om drygt en månad planerar vi att öppna upp. Vi har satt ut både på google och tripadvisor att vi öppnar 25 mars. Kanske kan låta lite tidigt men kanske dyker det upp några av lokalbefolkningen och tidiga turister. Hur som helst så har vi alltid en massa att göra i början så vi kan ju faktiskt lika gärna öppna med en mjukstart med en begränsad meny.

Lite promenader i Agia apostoli parken har det blivit de dagar jag har haft lite energi och vädret har varit ok. 

Sakta men säkert försvinner en del av de restriktioner vi har haft. På barer och nöjesställen är det tillåtet med stående klientel. Sedan gäller det antalet som tas in på sportevenemang, hemarbete och skolutflykter. Inget av detta är något som påverkar mitt liv men det känns ändå som att det går i rätt riktning. Det som kommer påverka turismen är nog mest munskyddskravet och krav på att visa vaccinpass på restauranger och i butiker. Vad som gäller idag är ju inte säkert attt kommer att gälla när turistsäsongen sätter igång så det känns onödigt att skriva om det. Just nu gäller ju att visa vaccinpasset i vanliga butiker (inte supermarket och apotek) Fortfarande gäller munskydd utomhus och dubbelt munskydd (eller sånt ffp2) i supermarket. Utomhus är det i stort sett bara inne i stan man kan se att fok använder munskydd. Här ute hos oss är det ytterst få som använder utomhus. Jag tror att alla dessa regler kommer att lätta så snart turistsäsongen är i gång. (självklart kommer trycket på sjukvården och smittspridningen också att påverka regeringens beslut) Hur som helst så hoppas vi på en "normal" turistsäsong i år! 

Hur många av er har redan bokat årets resa? Var kommer ni att bo?  

Min plan för idag är först en promenad i parken och sedan går jag upp till Orexi och kanske börjar jag med att måla några stolar eller gör rent ute med högtryckssprutan. 

Jag önskar er en riktigt bra helg!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)


12 kommentarer:

  1. Jag åker till Chania den 10 april för att 3 dagar senare åka till Paleochora. Sedan kommer jag tillbaka till den grekiska påskaftonen.
    Jag hoppas ni har öppet även under dagtid?
    Kramar till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, planen är att vi ska ha öppet även dagtid i år :)

      Radera
  2. Jobbigt för dig med dessa biverkningar, hoppas på bättring.
    Känns ändå lite positivt att ni snart kan komma igång.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  3. Hej där...Vi hade ju bokat Theos Village i september och hade tänkt äta hos er givetvis. Men resan har ställts in av Ving och av alternativ vi hittade så blev det Ierapetra som lockade mest. Liiite långt för besök denna gång. Hoppas er säsong blir hur bra som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa! Ja men det låter ju kul med Ierapetra! Själv har jag aldrig varit där men har det som en plan att komma dit nåt tag.

      Radera
  4. Hej! Vi är en familj på 4 personer som planerar att åka till Kreta i maj. Är det mesta öppet då? Tänker på restauranger etc..Självklart planerar vi också att äta på Orexi ��/Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma! Ja i år kan du nog räkna med att det mesta är öppet i maj. 2020-2021 var ju lite "speciellt" så då var många sena med att öppna men i år låter det som om allt kommer att vara "som vanligt". Man kan se redan nu att väldigt många är och fixar och förbereder på sina ställen. Välkomna!

      Radera
    2. Tack för svar ��Hur brukar vädret vara i maj?

      Radera
    3. Maj kan vara ljuvligt och oftast är det inte för varmt heller. Kvällarna kan vara lite kyliga

      Radera
  5. Hej!
    Min dotter med familj planerar att komma till Chania till påsk. Hur brukar vädret vara på ett ungefär i medlet av april?
    H. Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitten av april kan vara väldigt fint men med kyliga kvällar o inte så varmt i havet ännu. (Ps förra året badade jag hela vintern) har ni otur kan det komma nån regnskur.

      Radera