onsdag 23 februari 2022

Blandad kompott


 

Nu är det slutvirkat för i år. Absolut sista garnresterna gick till de flerfärgade ljuslyktorna. 2 sjalar, flera ljuslyktor, en väska och filten som jag visat tidigare har det blivit denna vinter. Nu är det dock dags att lägga energin på vår restaurang Orexi om vi ska kunna öppna i slutet av mars som vi planerat. 

Igår var jag där och målade några stolar samt började tvätta golvet ute med högtryckstvätten. Idag regnar det så fortsättning följer när vädret är ok igen. Det är i varje fall något varmare i luften nu så det känns som om våren är på gång. Hmm 11 grader ute nu men vi har ju haft mycket kallare i år så 11 grader en regnig dag är ok. Igår och i förrgår hade vi faktiskt upp mot 20 grader på dagen!

Vi har fått tag i den personal vi behöver till Orexi. En tjej som är otroligt duktig på grekisk husmanskost kommer i år att jobba heltid i köket. Det betyder att vi varje dag kommer att ha nån lagad grekisk rätt extra på menyn. Sonens stifado, moussaka och tzatziki förblir dock som förut så ingen behöver oroa sig för det :) Hon hjälpte oss även några månader förra året då jag var borta lite då och då. ( då fick maken bli servitör och diskare istället) Vi har även hittat en som kommer att vara i disken men som är lite allkunnig och kan hjälpa till med annat. Jag vet ju inte hur mycket jag kommer att orka jobba eftersom mina händer och fötter fungerar lite halvdant. Det som är bra på en liten restaurang är ju att ha personal som kan göra lite allt möjligt och vara flexibel. Tyvärr så är grekiska staten inte så flexibel. Har jag registrerat en personal i disken så kan jag få böter om denne serverar... Byter 2 personer skift med varandra kan jag få böter om det inte är registrerat. (alltså jag måste kontakta revisorn som går in och gör ändring vilket ju kan vara lite bökigt om det är helg eller sen kväll...) Om en personal jobbar över en halvtimme kan det stå mig dyrt också eftersom denne då arbetar utanför sitt skift! Och kontroller görs. Ibland blir jag bara så trött på grekiska byråkratin som är så snårig och oflexibel.

Jag hade lovat att skriva lite om a-kassan här i Grekland. Tyvärr har jag inte hunnit forska så mycket i det och vad exakt som gäller. Det jag känner till är ju endast för säsongsanställda och nu för tiden är det endast 3 månaders a-kassa som gäller under vintern. (under förutsättning att man jobbat året innan också!) Det här betyder ju att de flesta som jobbar 5-6 månader blir helt utan pengar i runt 3 månader. De här 2 åren med pandemin har det varit ännu värre. För hotellanställda har det under pandemin funnits ett "specialavtal" att de har fått typ som nån permitteringslön under längre tid och alltså inte den traditionella a-kassan. A-kassan ligger på runt 400 euro per månad. Längre tillbaka när jag jobbade som anställd var villkoren något bättre och då fick vi ofta a-kassa 5 månader under vintern.  För långtjidsarbetslösa har jag ingen aning om hur det fungerar men även där så gäller ju förstås att man har jobbat en viss tid innan för att kunna få a-kassa under en viss tid. På oaed.gr kan man läsa mer om man är intresserad av vad som gäller. Fast bara på grekiska..

Munskyddens vara eller icke vara... Det diskuteras nu att regeln om munskydd utomhus ska slopas så jag tror att ni som bävar för att använda munskydd här i värmen kan vara lugna. Regeln kommer att upphöra inom kort låter det som. Att använda inomhus i butiker mm är ju ingen stor uppoffring.  

Jag hoppas ni har klarat av snöyran i Sverige bra och jag önskar er en fortsatt bra vecka!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)




2 kommentarer:

  1. Virkningen har vi gemensamt, men förstår att du nu behöver lägga dina krafter på restaurangen. Om det går, försök att ta det lite lugnt emellan, men lättare sagt än gjort.
    Vilka oflexibla och snåriga regler för anställda. Låter inte så bra för ett land som behöver komma igång ekonomiskt igen.
    Den lilla snön vi hade här på Västkusten är borta och har ersatts av regn istället.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Här ösregnar det idag och har gjort hela dagen så vår lilla väg är nog översvämmad på vissa ställen... Ha det gott du också!

    SvaraRadera