tisdag 1 februari 2022

Kalo Mina / ha en bra månad

 



Februari är redan här! Det känns som att vi kan börja se ljuset i tunneln. Med lättade restriktioner runt om i Europa finns väl hoppet att pandemin snart är över, eller hur? Det känns som en lättnad att få läsa sådana nyheter men här är smittotalen fortfarande höga och dödsfallen är närmare 100 varje dag. När det gäller restriktionerna här så ligger de fortfarande kvar. Ok att restaurangerna får ha öppet senare och de får nu spela musik men för mig personligen så är det inte precis något som påverkar mitt liv just nu. Men, när vi väl öppnar Orexi blir det ju trevligt att kunna ha lite bakgrundsmusik...

Ja, Orexi... Maken är dit ibland för att "kolla läget". Igår var vi där tillsammans för att klippa ner lite växter. Golvet utomhus ser hemskt ut. Alla regnväder och brist på sol har gjort att mossan är värre än vanligt. Jag kommer att få spendera många timmar på att få rent där och antagligen kommer det att behöva målas lite också. Vi väntar dock tills värsta vintern är över. Temperaturen har stigit lite men än är det inte över och nya oväder väntas. Idag skiner solen så varmvatten finns :)

Vår plan är att öppna upp i slutet av mars. Även om det säkert inte kommer att vara mycket folk då så är allt som kommer in betydelsefullt. Tyvärr så har maken missat a-kassan i år och det beror på att jag under 2020 hade honom "oförsäkrad". Man har rätt att ha familjemedlemmar utan ika (försäkring inkl pensionspoäng och a-kasse-avgifter) Att jag hade honom oförsäkrad under 2020 berodde ju på att säsongen endast var några månader och vi såg det som en för stor utgift då. Nu ångrar vi förstås det för även om a-kassan inte är hög så är det välkomna pengar under vinterhalvåret. Vi hoppas och tror att 2022 kommer att vara ett bra år och vi har kommit överens om att i år så kommer vi att jobba stenhårt. Vi har ju nu under två år gått på lite halvfart med en dag i veckan stängt och öppet bara på kvällarna. Vi kommer i varje fall att försöka ha öppet mer och skulle det vara så att vi blir helt slut så kan vi ju bara besluta om att ta en ledig dag. 

 


Det är en plåga att se alla semmelbilder som vänner i Sverige delar. För att råda bot på det bakade jag egna semlor en dag. Mycket goda var de!! Mandelmassan hittar jag i en butik som säljer kaffe mm på lösvikt. Deras mandelmassa är av sååå bra kvalitet. Det är inte alltid de har det hemma eftersom det verkar vara en säsongsgrej här och över jul och nyår brukar de alltid ha hemma. (för att vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad grekerna bakar med den)

 


Trädgården bjuder inte på så mycket nu men grönsallad finns och emellanåt får jag ihop tomater så det räcker till en sallad. 

Ha en fortsatt bra vecka och KALO MINA!



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

 

1 kommentar:

  1. Vad härligt att du ser allt så positivt, trots motgångar. Önskar er all lycka med öppnandet av restaurangen.
    Känner igen din känsla inför semlor. Jag brukade också baka mina. Nu är jag i Sverige och kan få tag på den alltför lätt, måste hejda mig😊.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera