onsdag 24 mars 2021

Hejdå trädgård!

Delar av inlägget är skrivet i samarbete med Tropilex.com



Nu får maken och sonen se till att alla blommor mår bra. Tyvärr så kommer jag ju nu att missa den här tiden när alla blomlökar blommar och gräsmattan frodas.

Imorgon reser jag till Sverige. Efter många ombokningar och inställda resor kommer jag till slut iväg med Aegean imorgon. Jag både ser fram emot och bävar lite för resan. Jag är ju från Gävleborgs län där smitttan skenar just nu så jag kommer att vara väldigt försiktig.

Jag kommer inte tillbaka förrän i juni så öppnandet av restaurangen får sonen och maken ordna. Jag hann heller inte måla golvet på bakgården i restaurangen så det får faktiskt de också sköta om i år. När kommer vi att starta upp? Hur kommer säsongen att se ut? Kommer jag att kastas in i jobb direkt när jag kommer tillbaka eller blir säsongen lika trög som förra året? Förra året satte det inte fart i restaurangen förrän i juli och i mitten av oktober var säsongen över igen.

Blir det en lat sommar i år också eller kommer vi att ha mycket att göra? För att gardera mig för en lat sommar funderar jag på att beställa en ny hängmatta. Jag har hittat en sida som har många snygga hängmattor. Hängmattaonline heter den och det svåra är att välja för det finns så många fina färger och modeller. Det finns även resehängmattor som är extra lätta för att passa för resan och semestern. Tänk att övernatta i Kedrodassos med en sådan! Där finns träd en bit upp från stranden där man skulle kunna hänga upp den och vi såg faktiskt flera som hade gjort det när vi var där i somras. 




 

Nedan kommer lite bilder på hur trädgården ser ut just nu. En av rabatterna är helt ny och där har vi planterat rosor som jag hoppas kommer att blomma när jag kommer tillbaka. En hel del blomlökar och fröer är planterade så förhoppningsvis kommer det att vara en frodig prunkande trädgård så småningom men som sagt, ansvarat vilar nu på andra familjemedlemmar. Jag lovar att visa er hur det ser ut när jag kommer tillbaka. 

 

Det här är den nya rabatten

Denna rabatt fylls ut av mynta sommartid

En del av den nya rabatten

Tulpaner och pärlhyacinter som jag satte lökarna i höstas

pelargoner kommer jag nog att ha i många olika färger! Skott plockade lite här och där.

Den nya hängmattan från Tropilex kommer att göra sig fint mellan olivträden på gräsmattan och blir en perfekt plats för lite siesta.

Jag önskar er en fortsatt trevlig dag och en god våffeldag imorgon. Här kommer de nog att äta den traditionella fisken (bakaliaros-friterad torsk). Mitsotakis är dessutom här i Chania för att fira 25 mars som är en nationell helgdag. 1821, alltså 200 år sedan utropade sig Grekland till självständig stat.

1 kommentar: