lördag 20 mars 2021

Ordning och reda, eller??


Växtligheten ovanför Aptera stranden

En liten uppdatering från mig så här på lördagskvällen. Nya restriktioner, eller lättnader i restriktionerna kanske man ska säga. Alltså, det ändras precis hela tiden och jag tror de som bestämmer själva har svårt att hålla reda på allt. Från och med idag får vi vara ute till 21.00 här i Chania, istället för till 19.00. Det betyder ju också att supermarketen nu också har öppet till 20.00 (eller om det är 20.30, jag vet inte). Det är tillåtet att fiska igen. Men tydligen inte att ta med sig bilen för att fiska eftersom det är kod 6 och det är fortfarande förbjudet att ta bilen för att utöva kod 6 som är fysisk aktivitet. Från och med måndag öppnar frisörer och skönhetssalonger. OCH, hör och häpna, för det är du även tillåten att lämna din egen kommun för... men inte att ta bilen till stranden? Vad är logiken? 

 Det känns lite konstigt att de lättar på restriktionerna nu och har planer på att inom en snar tid öppna upp det mesta. I Chania har vi mer fall än någonsin just nu. Varje dag är det 20-30 nya fall per dag. Jämför med i våras när vi var i väldigt strikt lockdown och det var typ 1 nytt smittfall i veckan.

 

 
Så här ser jag ut när jag gör mina squats :)

 Igår gjorde jag min rekordpromenad! Det blev 17,5 kilometer! På morgonen gick maken och jag till stan och tillbaka. På eftermiddagen gjorde jag och väninnan våra vanliga rundor i parken plus styrkeövningar och bad. Vädret var fantastiskt igår (och idag)

Är det någon av er som känner att ni har svårt att komma igång med att gå ner i vikt eller att börja träna lite? Jag har varit i stort sett "orörlig" i runt 20 år. Ibland har jag gjort några lama försök och gått på gym ett tag men sen har det runnit ut i sanden lika snabbt. Precis samma med att äta nyttigt och ta tag i värsta övervikten. Jag har kört nån diet ett tag men sen gett upp för det har varit så j...a tråkigt.

 I november när vår lockdown startade fick jag samtidigt besked från min läkare att mitt kolesterol var skyhögt. Då satte jag igång med att äta bara sånt som var "tillåtet" (jag fick en lista plus att jag själv tog bort typ pasta och bröd mm) och samtidigt började jag promenera. Sakta men säkert har det blivit en rutin och vana som jag inte kan vara utan. Att dessutom väninnan som vanligtvis jobbar som instruktör på ett gym (gymmen har varit stängda under hela pandemin) började följa med på promenader gjorde att hon la in styrkeövningar också.

 Jag äter enligt periodisk fasta med ett "matfönster" på åtta timmar ungefär. För mig fungerar det jättebra. Jag är inte hungrig och äter massor av sallad och lite av "det andra". Sötsuget har nästan försvunnit. Ibland unnar jag mig något sött men jag är inte alls som förut när jag bara måste ha nåt sött på eftermiddagen. Det är alltså 5 månader som jag har varit ganska strikt och jag mår jättebra av det. Jag har dessutom gått ner ungefär 15 kilo. Nästa vecka åker jag till Sverige och jag funderar på vad jag ska äta där....Förr har det varit mycket lösgodis, marabou choklad, grillkorv och flera gånger fika på konditori. Liiiite kanske det blir av det men jag ska verkligen försöka fortsätta med mina bra rutiner. 

 

Rolig växt utanför saluthallen i Chania   


Kan det vara nån typ av prydnadskål?


Spegelblankt hav igår och idag

Ha en fortsatt bra helg!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

4 kommentarer:

  1. Din lägesbeskrivning låter som politikerna är i UK, ingen ordning alls.
    Bra gjort med viktminskningen och motionen!
    När jag kommer till Sverige känner jag som du gör, vill ha det, vill har det, det vi inte hittar i vår vanliga vardag utanför Sveriges gränser. Svårt att motstå.
    Ha det bra i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, något ska jag unna mig i Sverige men lösgodis som jag brukar vräka i mig får nog vara denna gång. Känns faktiskt inte lockande med det just nu när vi har en pandemi...

      Radera
  2. Förstår att det är svårt att hålla reda på vad som gäller! Bra jobbat med nya mer hälsosamma vanor! Det låter som att du hittat vanor som passar för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller bara att hålla fast vid dem :)

      Radera