söndag 28 mars 2021

Med Aegean från Chania till Arlanda

 

Resan gick bra och jag hoppas verkligen att jag klarade mig från att bli smittad men nog finns rädslan där. Både från Chania till Aten och Aten till Arlanda var flyget fyllt till ungefär tre fjärdelar. Vid varje rad var det ett säte tomt och jag satt bredvid sonen till en väninna. Mellan Chania och Aten fick vi en påse med en flaska vatten och en chokladcookie. På flyget till Arlanda var innehållet en smörgås, vatten och en energibar. Kaffe och dryck serverades också. 

På Arlanda var det noggrann passkontroll. Jag hade några timmar på mig innan tåget upp till Bollnäs skulle gå så jag passade på att äta lunch. På Arlanda använde de flesta resande munskydd men personal i butiker mm var utan. Det kändes lite konstigt för vi är ju vana att se precis alla med munskydd.

Tåget var ganska tomt och många använde munskydd, men långt ifrån alla. 

Min tanke över att resa i dessa tider - Vi som jobbar inom turismen MÅSTE kunna jobba i år för att överleva men jag förstår verkligen att folk känner sig rädda för att resa. Även om alla troligtivs kommer att behöva vara testade eller vaccinerade innan resan så finns ju risken att smittas under resan. Jag läste att luften i flyget byts ut var tredje minut och det är till och med mer än i operationssalar. Dessutom har ju alla munskydd så egentligen borde det ju vara ganska säkert. 


Mycket god lunch och mat som jag längtat efter

 


Dubbla munskydd och glasögon på

Jag håller mig till säkra aktiveteter. Det har blivit långpromenader varje dag sedan jag kom. Lite tråkigt att gå omkring själv dock... Dottern har ju ett skadat knä (korsbandet) sedan hon cyklade omkull för en par månader sedan så hon klarar inte av att gå några längre sträckor. Hon har äntligen fått komma till en sjukgymnast. Det tog alldeles för lång tid innan hon fick börja med det. Troligtvis blir det operation också fram emot hösten. 

Att kunna gå ut utan att behöva skicka ett sms känns som en frihet. Trots att det verkar som om att alla är mycket försiktiga här (de jag har träffat i varje fall) och saknar "det vanliga livet" så tänk på att ni ändå har friheten att kunna gå utanför dörren utan att riskera böter om ni har glömt skicka sms, skickat fel sms (t ex att ni skickar en sexa för fysisk aktivitet men går till supermarketen) eller har glömt munskyddet och slipper använda munskyddet under promenaden.

Det är fint här i byn även om allt är ganska färglöst just nu men våren är väl på väg?



 

Jag hoppas ni har haft en bra helg och jag önskar er en bra söndag!

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)



4 kommentarer:

  1. Hej Anita! Välkommen till Sverige o Bollnäs! Har skickat mail till dig, kolla det!
    Hälsn. /Anki

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att resan gick bra, men förstår din oro. Både i Grekland och Wales har vi ju levt ett så annorlunda liv mot i Sverige och alltid använt munskydd.
    Den lunchen skulle jag också vilja ha.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera