onsdag 7 oktober 2020

Marathi och inspiration

Här hittar ni ett av mina andra inlägg om Marathi stranden. 

I måndags valde vi att åka till Marathi igen. Förra måndagen åkte vi ju till Ligres och det var en relativt lång resa så nu ville vi ta något på närmare håll.  

Marathi är så bra för det tar inte alls lång tid att åka dit, vägen är fin och här ligger ofta vattnet spegelblankt även om det går vågor på andra stränder. 

Vi tog en kaffe på cafeterian som ligger precis ovanför stranden och det började verkligen klia i fingrarna på mig. I alla vrår hade de målade kalebass och dekorationer av granatäpplen och pumpa. Jag tror ni kan vänta er att Orexi kommer att vara utsmyckat med en hel del av mitt pyssel nästa år! Så snart vi stänger restaurangen kommer jag att ta itu med både det ena och det andra. När vi stänger? Allt beror på hur denna vecka ser ut. Kanske kör vi denna vecka ut. Kanske en vecka till. 

Maken har redan börjat plocka oliver. Det är egentligen alldeles för tidigt men det finns en präst vid ett kloster som vill ha olja som blir vid halvt omogna oliver. Jag vet inte hur jag ska översätta det till svenska. Råolja? Omogen olja? Klostrets oliver brukar maken och en kompis till honom plocka varje år. Jag har inte varit dit men tydligen kan även turister besöka detta kloster. (2 euro i inträde tar de i år) Det heter Agios Georgios och ligger i en by som heter Karydi. 

 


 Jag önskar er en fortsatt bra vecka!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Jag sitter i ett mulet och duggregnigt Wales och läser om underbara stränder, vilken skillnad.
    Så roligt och fina grejer på detta café. Förstår att det ger dig inspiration.
    God fortsättning!

    SvaraRadera