tisdag 13 oktober 2020

En riktigt god pumpasoppa


 I söndags var sista dagen i restaurangen. Nu börjar "vinterlivet" för oss. Det betyder bland annat att även jag kommer att laga mat. 

Igår gjorde jag en pumpasoppa som blev riktigt god! Jag använder mig nästan aldrig av recept. När jag ska laga till något brukar jag bara kika på ett recept för att se på ett ungefär hur det lagas till och sedan gör jag min egen variant beroende på vad som finns i kylskåpet. Det är mycket sällan som jag åker och handlar bara för att laga till mat. 

Vi har en stor pumpa hemma och den skar jag nu bitar av. Jag la till lite potatis, morot, lök, vitlök, squash och salladslök. (och en skvätt olivolja förstås) Ner i stora kastrullen och på med vatten så det knappt täckte ingredienserna. Jag kokade tills allt var mjukt, kryddade med salt och peppar. (övriga kryddor är kvar i restaurangen) Jag mixade allt med stavmixer och hade i en skvätt grädde. Vid serveringen strödde jag på pumpafrön och hade i en klick mizithra ost. 

Mizithra är en ost som ursprungligen är här från Kreta och den görs på ko- eller getmjölk. Den är mjuk i konsistensen och påminner lite om färskost eller ricotta. Den är inte så salt som feta osten. (det finns dock en lagrad variant av den också som är hårdare och lite saltare) Mizithra används oftast i "cretan salad" och till dakos (mörka kretensiska skorpor med riven tomat och mizithra)

Jag vill passa på att tacka alla er som läser bloggen som har bidragit med swishningar till mig. Det har hjälpt oss väldigt mycket. Som tur är så hade vi en hel del att göra i september, annars vet jag inte hur det hade gått med restaurangen. Det var ju ett tag jag var väldigt negativ och trodde att vi inte skulle klara av att ha den kvar. Vi kommer att finnas kvar även nästa år förhoppningsvis! Förutsatt att skitviruset lugnar sig och att vi kommer att ha turism här på Kreta nästa år. Jag räknar förstås med att hyresvärden går med på sänkt hyra också... Hyresvärdarna kommer att få en del skattelättnader om de sänker hyrorna. Hittills har det varit "lag" på att vi har betalat 60 % av hyran men det är det slut med nu så nu finns det bara ett förslag från staten och det är upp till hyresvärdarna att besluta om de går med på att sänka hyran.

Från och med i går ändrades en del av restriktionerna. Här i Chania behöver vi inte längre ha munskydd när vi är ute. (endast om det är folksamlingar) Vad som gäller nu är som innan, det vill säga i bussar och butiker. Nu får man sitta upp till 6 personer på restaurangerna. (utan att vara familj, tidigare gällde 4 personer eller 6 om man var familj)

Grekland har gjort en karta där de olika regionerna delas in i grönt, gult, orange eller rött. Chania regionen är grön vilket betyder att vi har låg smittspridning. Restriktionerna är olika beroende på vilken färg regionen har för tillfället.  

Jag önskar er en fortsatt trevlig vecka och jag lovar att uppdatera bloggen lite oftare nu! Ni är nog många som har undrat om jag verkligen kommer att fortsätta skriva. Det kommer jag att göra :)

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar