lördag 5 september 2020

September på Kreta

 

Godmorgon! Det är dags att leverera en liten uppdatering från mig känns det som. Vår lediga måndag hamnade vi vid Falassarna. Planen var faktiskt att åka till stranden Ravdoucha dit jag aldrig har varit (en mindre stenstrand nära Kissamos) Efter att att ha kört lite fel bestämde vi oss ändå för Falassarna som ju är ett säkert kort och det är lätt att hitta dit också. Falassarna ligger längst västerut på norra sidan och jag kan nog säga att det är en av Kretas bästa stränder. Vattnet är kristallklart och stranden är ljuvlig. Jag och en väninna var där i mitten av maj också. Här kan ni läsa det inlägget. Då var vi nästan ensamma på stranden eftersom inga turister ännu hade kommit och för många greker var det för kallt i vattnet då. Nu var det mer folk men som ni ser på en av bilderna var det nästan tomt på solstolarna. Vi hade också turen att hitta ett stort träd som gav skugga så vi satte aldrig upp vårt medhavda parasoll. 

Den här gången körde vi allra längst bort där det är en lite mindre strand. Förra gången valde vi den längsta som ligger strax innan. Båda är underbara men den mindre har nog generellt mindre folk. Den större kanske är snäppet finare.

September började ganska bra i restaurangen. Det är inte väldigt mycket kunder men de som kommer både äter och dricker mycket. :) Ιgår fick jag återigen öva på att göra drinkar. På hela sommaren har jag nog inte gjort så mycket cocktails som igår. Det börjar också dyka upp återvändande gäster vilket är kul. När jag tänker efter så är det ju så att de återvändande oftast kommer i början av säsongen eller i september och i år har vi ju haft turism i stort sett bara augusti och den månaden är alltid lite "konstig". Så, vi hoppas att september fortsätter bra och kanske, kanske lite in i oktober också. Vi får se. 

På morgnarna försöker jag komma ner till stranden lite men jag håller också på i trädgården. Den har ju "förfallit" ett tag nu när alla fina blommor har vissnat. Men, jag håller nu på med lite andra projekt som jag snart ska visa er. 

Vad gäller munskydd så har det blivit en del av vardagen. Vi har vant oss vid att alltid ha med munskydd och för att minimera risken att få böter så har vi dem på till och med när vi går ner till stranden men tar förstås av dem där. Just nu är faktiskt restriktionerna så att man ska ha munskydd överallt utomhus och stranden är inte undantagen men jag kan inte tänka mig att de skulle göra kontroll där. Visst kan det ses som överkurs att man ska ha munskydd överallt och man tycker det skulle räcka med att ha det där det är mycket folk men då blir det ju en tolkningsfråga om och när de ska användas så det är bara att snällt följa lagen nu. När det gäller antal kunder vid ett och samma bord är det 4 som gäller eller upp till 6 om det är familj av "första graden". Vi har haft en del kunder som har gnällt lite över det men jag vågar inte chansa utan är de 5 personer får de snällt dela upp sig vid 2 bord. Om 5 personer reser tillsammans och umgås hela dagarna så borde de ju kunna sitta tillsammans men även här är det bara att snällt följa reglerna för att inte få höga böter. 

Jag är lite sen med att önskar er KALO MINA. Jag hoppas ni alla har det bra!

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Vad skönt att det känns lite mer positivt.
    Jag förstår dig vad gäller munskydd, bättre att bära dem i stort sett alltid, då vänjer man sig och risken för att glömma bort det när det verkligen behövs är mindre.
    Skön söndag!

    SvaraRadera