onsdag 9 september 2020

Måndagens strand - Loutraki

Godmorgon! Fotona från måndagens tur blev lite suddiga. Solkräm eller något på kameralinsen antar jag.. Vi kände inte för att åka så långt i måndags men jag ville ändå se en "ny" strand. Vi valde Loutraki för dit hade jag aldrig varit. Det är en liten strand som ligger mycket nära Marathi på Akrotirihalvön. (läs här om Marathi)

Stranden är verkligen liten så jag rekommenderar er inte att åka dit för då blir det fullt. :) Det finns några solstolar till uthyrning och en liten kantina. Det är ljuvligt att bada här och vanligtvis brukar jag inte tycka om att simma så långt ut men här kändes det ganska tryggt eftersom det är en liten bukt där det ofta är ganska stilla också. De senaste dagarna har det gått ganska mycket vågor på stränderna på nordsidan annars. Det ligger ett hotell uppe på en kulle bredvid stranden. Det ser riktigt trevligt ut med solstolar på en gräsmatta och stege ner till havet så man kan bada utan att gå till stranden. Där skulle jag kunna tänka mig att bo några nätter. 

Mina dagar ser ungefär likadana ut annars. På morgnarna fixar jag lite i trädgården innan resten av familjen vaknar och har åsikter om vad jag gör. En del morgnar åker jag istället ner till stranden. Tisdag till torsdag öppnar vi 18.00 så då blir det också en lång siesta. Fredag till söndag öppnar vi 13.00. Vi har fortsatt en del att göra på kvällarna och det är mest britter. Lite danskar och holländare dyker också upp. Vi hade ju hoppats att september skulle fortsätta att vara bra i restaurangen men nu kom beskedet att England kategoriserar en del ställen i Grekland som "rött" och därmed måste de sitta i karantän 14 dagar när de åker hem. Tui har cancellerat alla sina resor till bland annat Kreta. Holländarna rekommenderas även de 10 dagars karantän efter hemkomst från Grekland. Så, vi får se hur resten av säsongen blir. Någon typ av "restaurangförening" som finns här rekommenderar dessutom restaurangerna att stänga 16-22 september för att protestera mot det minimala stöd som staten ger oss. Det är dock frivilligt och jag kan inte tänka mig att många följer detta för det är ju just nu som vi kan få in lite pengar för vintern och att stänga och gå miste om välbehövlig inkomst tycker jag låter helt vansinnigt. 

Ha en fortsatt bra vecka!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Ja tufft läge.
    UKs regering är fram och tillbaka med alla sina knepiga beslut. Nu har man dock tagit bort karantänen för Sverige, men allt kan ändras snabbt.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera