tisdag 25 augusti 2020

Favorit i repris - Sougia och lite om de nya restriktionerna

 

Måndag - bästa dagen på hela veckan. Måndagarna är faktiskt de dagar då jag sätter på mig skygglapparna och glömmer alla bekymmer och besvär. Igår åkte vi ner till favoritstället Sougia.  Det var lite mer folk än förra gången och den lilla stranden som man når genom att vada runt några klippor var inte öde som förra gången och tyvärr blev det inte samma wow-känsla när vi inte var ensamma och alla de andra som var där var nudister. Just vänstra sidan av Sougia-stranden är känd för att folk badar nakna där. Annars var det ganska lite folk på stranden och den är ju lång också så det är lätt att hitta en plats som man får ha för sig själv. Annat är det i Elafonissi, min svenska väninna som bor där nere säger att det just nu är helt fullt med folk där. De själva går ner och badar innan 10 när alla turister invaderar stranden.

Vi hade som vanligt med oss matsäck men "stöddrack" både kaffe och öl på en taverna. I Sougia är det många som tältar och nu kunde man se tält lite överallt. Det har ryktats om att det på kvällarna är stora beachpartyn med resultat att tavernorna i området klagar eftersom det är den typ av turism som inte gynnar dem.

Jag fick med mig en del stenar hem så nu har jag "arbetsmaterial" för vintern. Eller en ny lockdown. Mitsotakis säger att en lockdown inte är aktuell men jag tycker det ser ut som om det närmar sig en sådan. Igår annonserades det ut de nya restriktionerna för Chanias län. Vad gäller nu här?

Munskydd ute och inne. (fråga mig inte vad som gäller på stränderna och om man går en promenad alldeles själv)

På restaurangerna får man nu sitta max 4 personer vid ett bord om det inte är familj av "första graden" då man får vara 6 personer. Troligtvis gäller också regeln om munskydd när du inte sitter ner vid bordet. Det här är inget som nämns exakt men jag skulle kunna tänka mig att du ska ha på dig munskydd när du går in på restaurangen, om du kliver upp för att gå på toaletten osv.

Max 9 personer får man vara typ vid folksamlingar och det här gäller även i hemmen. Alltså man får inte ha en middag hemma med fler än 9 personer. Det är också förbjudet att organisera fester, marknader osv.

Det är fortstatt förbjudet att ha öppet restauranger, cafeer och barer mellan 00.00 och 07.00. 

De här reglerna gäller alltså för Chanias län. Tidigare har de också gällt på Paros, Antiparos, Mykonos och Chalkidiki. (kanske även på något mer ställe på fastlandet, jag har inte full koll på det)


 

 Jag önskar er - bästa, bästa bloggläsare - en fortsatt bra vecka!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

2 kommentarer:

  1. Så jobbigt med dessa restriktioner och - framför allt förstås - tråkigt att viruset sprider sig. Det är i och för sig inte oväntat.
    Dina stenar är otroligt fina! Är det väldigt stor skillnad att måla på porslin? Tänker på t ex glasunderlägg, alltså sån’t som inte behöver köras i diskmaskin.

    SvaraRadera
  2. När man lever under denna press av Corona måste man ibland bara komma ifrån och "leka" att allt är normalt när det inte är några människor runt.
    Tråkigt med nya restriktioner och ev lockdown, men är det nödvändigt, så är det.
    Tyvärr är det ju bara att kämpa på. Lycka till!

    SvaraRadera