lördag 19 september 2020

Charma - det bästa lokala ölet

Det blev en liten tur till byn Zounaki och ölbryggeriet Charma en förmiddag denna vecka. Om ni inte har provat någon av Charmas öl är det dags att göra det. Märket har vuxit sig större de senaste åren och nu finns deras öl att finna på många ställen här i Chania. De flesta ställen har den "vanliga" lager och flera har också deras pale ale. Det är de sorterna vi har också. Ute på bryggeriet finns deras mörka öl dunkel samt att de alltid har någon extra sort. Just nu hade de en american pilsner och en weiss beer. Tidigare i somras när jag var där hade de också en som hette mexicana som påminde om corona-ölen. 

Här kan ni läsa mer om deras öppettider och om hur ni hittar dit.

Jag får be om ursäkt för att jag har tagit en lång paus från bloggen och det kommer att bli mer pauser ett tag tror jag. Jag har inte tillräckligt med inspiration för att skriva och jag har dessutom inget att skriva om. Vi har inte åkt till några nya stränder eller gjort något annat som är värt att skriva om. Vädret har varit lite si och så. Varmt och soligt har det förstås varit men det har varit lite blåsigt så det har varit vågor och blåst in sjögräs och annat på stränderna och då tycker jag inte om att bada. Därför har det de senaste veckorna inte blivit några strandbesök. Nu på morgonen kom det en liten regnskur och de lovar oväder för ikväll och imorgon men det kan ju blåsa förbi. Vi hoppas på det. Eftersom vi inte kan ha så många bord inomhus (på grund av de rådande omständigheterna är det max två vi kan ha tror jag) kan det hända att vi håller stängt om det blir ordentligt oväder idag och imorgon.

I restaurangen rullar det på och det har varit mer att göra än både juli och augusti. Vi håller öppet så länge det är folk i rörelse. Vad jag har hört så börjar dock flera att stänga ner i till exempel Platanias. Om ni ska resa ner nu så rekommenderar jag därför att ni bokar i vårt område. Vad jag har hört så förlänger en del researrangörer säsongen här i Chania så varför inte boka en resa nu i oktober eller början av november? Om ni bor i vårt område så är det ju dessutom nära till Chania och bussarna går ofta. Våra badvikar är dessutom för det mesta badbara även när det går vågor. Så boka Agii Apostoli eller Chrissi Akti :) 

Corona nytt? I Chania går det ofta flera dagar utan några nya fall men på fastlandet ökar det och det är dagligen runt 2-300 fall. Restriktionerna är fortfarande att vi ska ha ansiktsmask överallt och även om det gälller också på väg till stranden och på stranden har jag inte hört om några kontroller där. Det viktigaste är väl att ha dem på i butiker, i stan, i bussar och överallt där det är mycket folk. Det bästa är dock att ha dem beredda var ni än är för 150 euro i böter är inte kul. 

Ha en fortsatt bra helg!!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar