söndag 23 augusti 2020

Vill ni se ett kaos och höra lite klagolåtar?




Det är inte fint i vår trädgård nu... Jag är dessutom evinnerligt trött på vår gräsmatta. Här måste man så en typ av gräs som är extra motståndskraftigt så att det ska stå emot hettan. Men, det är så kraftigt att det letar sig in under betong till och med och börjar växa i rabatter som ligger långt från själva gräsmattan. När jag rensar och drar upp detta gräs är rötterna meterlånga. När barnen var små var det perfekt med gräsmatta men just nu fyller den faktiskt ingen funktion alls. Jag vill göra om så vi får se om jag gör något annat nu till hösten. Jag säger inte vinter för jag tror nog att säsongen är slut väldigt snart så det dröjer nog inte länge innan jag kan ägna mig åt trädgården. I vårt område cirkulerar det knappt några turister alls nu. I restaurangen är det väldigt upp och ner. Vissa dagar har vi mycket att göra och andra är det knappt en människa alls. De kunder vi har är vanligtvis britter, fransmän och polacker förutom lite greker.

Om ni undrar varför reklamen är borta i bloggen så är det för att mitt konto har blivit avstängt...antingen så har någon klickat alltför febrilt på reklamen så det räknas som ogiltig trafik eller så har någon anmält att jag har uppmanat läsare till att klicka... Att tjäna pengar på att blogga är inte bara att skriva. För att ha en inkomst måste man vara aktiv och sälja annonser eller skriva sponsrade inlägg och då måste man ju också hitta dessa företag. Jag vill helst bara skriva och inte ägna mig åt den biten och därför tjänar jag ju inget alls på bloggen. Den reklam som jag har haft är den typen som är googles adsense. Den visas ju "gratis" och inbringar endast små summor när någon klickar. Fördelen är ju att det krävs inget ansträngande från min sida men för mig känns det ju lite fel ändå att den visas gratis om ingen klickar. Och nu är jag som sagt var avstängd.. Finns det kanske någon av er läsare som skulle vilja "samarbeta" med mig och hjälpa mig att tjäna pengar på bloggen? Alltså, jag vill bara skriva och inte göra något annat så kanske det finns någon som kan göra "det andra"? Det finns ju många som har bloggandet som inkomstkälla men de flesta tjänar förstås inget alls utan har det bara som ett intresse. Jag måste hitta någon typ av inkomstkälla till vintern för annars kommer vi inte att klara av att betala våra räkningar. Jag har funderat på att åka till Sverige och jobba men jag vet inte om det är det bästa alternativet ändå. Vi får se. Så som läget är för de flesta inom turismen här så kommer troligtvis staten att införa olika "lättnader". Förhoppningsvis fortsätter lokalhyran att vara 60% som den har varit sedan pandemins början. Förhoppningsvis kommer maken att fortsätta få a-kassa (längre än de vanliga 3 månader som det brukar vara under vintern) Förhoppningsvis kommer det att vara "rabatt" på både egenförsäkringen och skatten.

Jag känner mig ganska trött och less på det mesta just nu och den närmaste framtiden känns så osäker. Men, jag brukar ändå vara ganska bra på att sätta på mig skygglappar och njuta av livets goda. Jag skriver av mig och beklagar mig men sen försöker jag glömma det jobbiga. Det är bara att försöka leva i nuet och hoppas att allt löser sig på något sätt. 

Som vanligt blir det bara tråkiga inlägg, det är därför jag skriver så sällan just nu...



Ha en bra söndag!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


2 kommentarer:

  1. Förstår att det är ansträngande,
    det tar mycket energi att alltid eller
    ofta vara orolig för pengar och framtid.
    Vore det inte skönt med en mer ' permanent' lösning, så du slipper oroa dig..
    Livet är kort...för kort för att bekymra
    sig och oroa sig..Skulle det inte funka
    för dig och familjen att du jobbar
    3 mån i Sverige..Övriga 9 är du hemma och
    kanske driver restaurang 6 månader.
    Du får upp din svenska pension lite, 3 hyfsat
    bra löner, umgås med vänner och leva
    ' svenskt' liv och sen slippa oroa sig..

    Det måste slita enormt på er..
    Bara en tanke...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen.. Just det här med att få upp svenska pensionen lite är faktiskt något jag också har funderat på. Så kanske det blir så. Problemet är ju att det är under vintern jag i sånt fall kommer att vara i Sverige och att hitta tillfälliga jobb då är ju inte det lättaste. (i staden jag är från) Sommaren innan jag öppnade restaurangen var jag upp till Sverige och jobbade nästan 6 månader men då lyckades jag hitta en hel del semestervik eftersom det var sommarhalvåret. Vi får se, kanske det blir så ändå.

      Radera