måndag 4 maj 2020

Mispel, Despoules, Mousmoula.


Efter vår lilla väg ligger en liten obebyggd tomt men den är inhägnad med högt stängsel så jag kan inte gå in och palla frukt där. Där finns ett träd med frukterna som ni ser på bilden. På grekiska heter de despoules eller mousmoula. Jag själv tycker inte de är så väldigt goda men många gör det. De blir lätt fula så det är inte vanligt att man hittar dem i affärerna.

När jag söker efter dem på nätet så finner jag namndet japansk mistel eller Louquat(på engelska). Det latinska namnet är eriobotrya japonica. Här säger de mousmoula eller despoules. Trädet blommar under hösten och vintern och frukterna är mogna under våren. Frukterna kan ätas med skalet men det kan vara segt och då skalar man dem. De beskrivs som söta och lätt syrliga men jag skulle säga sura. Jag kan läsa att de kan användas till chutney eller sylt så om jag hittar nåt träd där jag kan plocka kanske jag skulle prova på det. Jag kan tänka mig att en chutney på dessa kan bli riktigt god.
På wikipedia kan man också läsa att mispel i sockerlag används i kinesisk medicin för att lindra halsont samt att det är bra för matsmältningen och andningsorganen. Bladen från den unga plantan och plantans frön är giftiga. Innehåller små mängder av "cyanogenetic glycocides" som frigör cyanid i matsmältning. I stor mängd har de dessutom en märkbart lugnande effekt, som kan vara i 24 timmar.

Uppdatering angående användande av munskydd
Det verkar vara olika bud angående det obligatoriska användandet av munskydd. På teve igår se de att det i butker är obligatoriskt för personalen. Kunderna rekommenderas att använda men det är inget tvång. I kommunaltrafiken är det obligatoriskt. Troligtvis kommer det mer information om vad som egentligen gäller. Tidigare lät det som att det var obligatoriskt för alla, både kunder och personal, inomhus.

Ny vecka - inga sms
Från och med idag får vi röra oss utan att skicka sms. Trots att vi fick gå och handla och ta promenader tidigare känns det som en frihet att slippa skicka sms för varje gång man lämnar hemmet. Fortfarande känns det tryggt här på Kreta eftersom inga nya fall har rapporterats. Men, hur kommer det att bli framöver?

Ha en bra vecka och ta hand om er!



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


2 kommentarer:

  1. Hej !
    Skönt att få komma till "friheten"!
    Här får vi ju gå utan större jakt av myndigheter eller munskydd!
    Avstånd och gamla och sjuka ska stanna hemma.
    Affärer har kassorna en stor plastskydd mellan kunden.
    Tycker absolut att Du ska prova laga chutney av dessa spännande gula mousmoula frukter.
    Vi gör chutney av rabarber om tillgång är rejäl eller rabarbermarmelad med hallon .
    Jag har lånat en strandbild av Dig, om det är ok?
    Tänkte även fråga om jag får länka Dig.
    Har äntligen "återupptagit" min blogg, skulle vara roligt att följa Dig .
    Önskar Dig och familjen en fin start på veckan!
    mvh MadeleneMaki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh rabarberchutney måste vara jättegott! Länka gärna till mig och då när det gäller bilden som är min också att du länkar den till mig. :)
      Ska genast kolla in din blogg!

      Radera