tisdag 5 maj 2020

Folktomt i hamnen men full trafik efter vägarna


Igår var första dagen vi kunde lämna hemmet utan anledning. Maken och jag gick in till Chania. Det var mycket biltrafik efter vägarna och det var ju något som jag inte hade saknat. Under utegångsförbudet kunde man korsa vägarna till fots utan fara och man kunde se familjer som var ute och cyklade tillsammans. Igår var det nog väldigt många som hade ärenden att uträtta på ställen som har varit stängda i över 40 dagar. På vissa ställen ringlade sig köerna utanför långa eftersom endast ett visst antal kunder är tillåtna att vistas i butikerna samtidigt.

Nere i hamnen var det dock folktomt. Vi uträttade de ärenden vi hade och köpte sedan en hämtkaffe och satte oss på en bänk. Cafeterior och butiker i hamnen såg ut att förbereda sig för öppnande. Bord ställdes ut och man mätte avstånden för att se hur de ska placeras för att hålla sig inom reglerna som gäller. Det kändes mycket konstigt i maj månad att inte se en enda turist. Konstigt för oss också att vara lediga den här tiden på året när värmen börjar komma.

Några hade på sig munskydd men långt ifrån alla. Jag hade med mig mina i väskan men använde dem inte. Största anledningen till att jag hade med dem var ifall att jag inte skulle orka gå hem och istället ta bussen. (där det är obligatoriskt) Tydligen är det så att munskydden är obligatoriska bara för personalen och inte kunderna i butikerna. Många som använde munskydd drog ner dem under hakan utanför butikerna.

Jag klarade av att gå hela vägen hem också. Min kondition är inte den bästa för under den här tiden med utegångsförbudet har jag inte haft någon större lust att ta långa promenader utan det har mest blivit här runt i vårt område. Även om det har varit tillåtet att gå längre har det varit lite oklart hur långt man verkligen fick gå och jag ville inte utsätta mig för risken att bli stoppad och få eventuella böter eller bli ifrågasatt varför jag promenerar långt från hemmet.

Igår kväll började det regna och temperaturen gick ner några grader. Just nu är det 13 grader och det har regnat lite nu också. Prognosen visar dock över 20 grader och strålande sol för resten av dagen.


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com




2 kommentarer:

  1. Hej.
    Trevligt med all info du ger och alla trevliga bilder på omgivningarna.
    Förvånansvärt tomt i hamnområdet där man är van o se ett myller av folk även denna tid på säsongen. Skulle ju åkt ner på fredag 8/5 men det blir tyvärr inte så. Nåt strul är det. Man får väl njuta hemmavid av dina bilder och små berättelser o leva på hoppet om en höstresa.
    Hoppas kaffet smakade. ps Jag bjuder dig o maken på det ds

    SvaraRadera