onsdag 6 maj 2020

God och billig mat


För sonen och mig har det blivit en rolig utmaning att laga till god och billig mat. Maken är mer så att varje gång vi gör något vegetariskt säger han att det skulle ju ha smakat bra med korv till det här. (grekisk lantkorv menar han förstås då)

Gårdagens lunch blev en röra som sonen gjorde. Krossad tomat, mycket lök och kryddor. Sedan knäcker man i några ägg. Det är en tydligen en arabisk rätt och kryddorna är bland annat kummin och paprika. Det var riktigt gott! Jag gjorde en spenatpaj fast mest med mangold. Jag fuskade dock och använde färdigköpta degplattor. Jag fräser spenat, mangold, salladslök och lök och kryddar med färsk mynta, salt och peppar. Sedan blandar jag allt med fetaost, anthotyro(färskost). Vanligtvis använder man mizithra som också är en mjukost fast lite mer smakrik än vad anthotyro är. Det som är "vårt eget" är äggen, salladen, salladslöken, myntan och mangolden.

Ni kanske undrar varför jag inte skriver mer om när Grekland ska öppna upp för turismen. Sanningen är att jag inte vet mer än er. Det diskuteras mycket på nätet och det går att läsa i nyheterna här om olika lösningar och åtgärder men allt beror ju på utvecklingen här och i de länder som vi ska ta emot turister från. Därför vill jag inte spekulera utan det är bara att vänta och se vad som händer.

Ha en bra dag!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

2 kommentarer:

  1. God mat!
    Sonens rätt låter jättegott, måste provas!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland blir man förvånad hur något så enkelt kan vara så gott.

      Radera