lördag 30 maj 2020

Ett om dagen?


Hej! Jag har ju blivit van att skriva ett inlägg om dagen så det känns lite fel att det inte blev ett enda igår. Trots att det inte är såå många kunder i restaurangen så är det ju hela tiden något att pyssla med. Jag tog till och med dit mina stenar och färger för jag tänkte jag skulle få tid att måla men inte ens det hade jag tid med. Både torsdagen och fredagen hade vi mest svenska kunder, alltså av de som är bosatta här. Greker har vi haft bara några take away. Jag har varit på maken att han måste marknadsföra oss lite mer på sin facebook, bland vänner, bekanta och släkt. Han har varit ganska dålig på det. Det har faktiskt hänt några gånger att det kommer greker och ska äta också känner de Jannis sedan förut och de blir riktigt förvånade att det är han som har öppnat restaurang. Han är alltså ganska anonym min man.

Idag tänkte jag att jag ska baka bullar att ha till försäljning och igår kväll bakade jag fröknäcke och sirapskakor. Så bor ni här och är sugen på det vet ni att det finns.

Det är mycket prat nu på sociala medier över att svenskar inte är välkomna till Grekland. Ta det lugnt, säger jag. Det är ju ändå reseavrådan som gäller fortfarande från Sverige så ta det inte så personligt och känn att ni inte är välkomna. Jag hoppas och tror att alla ni som läser här är både logiska och smarta. Men, jag skulle vilja ställa en "motfråga". Om smittspridningen vore den motsatta och folk reste hit och vi hade högst dödsantal per capita. Hur skulle ni känna det då över de som reste hit och sedan kom tillbaka till Sverige efter att ha varit här? Igår kom en isländska som bor här förbi i restaurangen. Hon jobbar som guide åt ett isländskt resebolag och de kommer att ha resor endast i september... Jag vet inte varför men då kom jag att tänka på islandshästar som lämnar Island. De är inte välkomna tillbaka dit.

Jag tycker mig se att i diskussioner på facebook så oroar sig de flesta över hur deras försäkring kommer att gälla och om de är välkomna hit och ifall sjukhusen har kapacitet ifall de skulle insjukna i Covid19. Jag känner mig lite rädd för att folk istället inte oroar sig för hur de ska undvika att ta med sig smittan hit. Kanske det till och med finns några som väljer att resa trots att risken finns att de har smittats. För att inte förlora pengarna för resan...Hårda tankar kanske, men ta inte illa upp men det är faktiskt de tendenserna jag ser i diskussioner. Det gäller mest jag och mig och om jag får resa och om min försäkring gäller. Igår till exempel hade Grekland 5 nya smittfall och 20% av dem (1 alltså) var en som kom från utlandet. Dum statistik jag kommer med men om 20% av nya smittfall kommer från folk som kommer från andra länder dyker upp så kommer det att spridas ganska snabbt här när väl resorna börjar. Inga avlidna igår och jag hoppas verkligen att det fortsättar på den vägen.

Jag har inte följt med så mycket i nyheterna de senaste dagarna så jag har inte full koll på vad som händer men jag tror att trots att "Grekland öppnar upp" så kommer ju inget ändå att fungera som vanligt. Många hotellägare är i valet och kvalet om de verkligen ska öppna och om det verkligen kommer att löna sig för dem. Det är bara att vänta och se. Grekernas gästvänlighet och hjärtliga mottagande av turister tror jag har ändrats. Nu ses turisterna som nödvändigt ont. De som kan överleva ekonomiskt utan turister skulle nog helst se att de inte kom alls. Tyvärr så är ju de flesta direkt eller indirekt beroende av turismen. (inklusive staten då som på grund av det nu gör alla lättnader i restriktionerna)

Munskydd. Fasiken vad jag hatar dessa. Av respekt för mina kunder vill jag använda det men det är obekvämt, det blir svettigt och svårt att prata. Så jag använder dem som jag sett alla greker gör. På helt fel sätt. Tidigare "hånade" jag de som använde dem på fel sätt. Nu gör jag det själv. Jag drar ner det under hakan emellanåt. Och än är det inte så varmt. Hur ska jag kunna använda det när det är 40 grader varmt?!!

Ha en riktigt bra helg (och jag hoppas ingen tog illa upp av mina tankar som fladdrade iväg lite)


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com







4 kommentarer:

  1. Vad roligt att ni kommit igång med restaurangen. Önskar er all lycka!
    Tror, liksom du, att det är väldigt viktigt att visa sig på sociala media när man driver ett företag, fast jag själv också är lite dålig på det.
    Vi har många fall i UK också och jag tycker inte att det är ansvarsfullt att åka någonstans och ta med sig viruset hemifrån till resmålet. Tror det enda vi kan göra är att vänta ett tag och se hur det går.
    Trevlig morsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innerst inne tycker jag också att det inte är läge för resor men för oss här är det ett nödvändigt ont för att Greklands ekonomi inte ska falla ihop

      Radera
  2. Hej Anita
    Jag tycker det är bra att Grekland säger nej till
    Corona City medborgare (Stockholm) där väldigt många inte verkar bry sig.
    Men jobbigt med munskydd i värmen blir det, och ännu svårare att äta, får man ta av sig munskyddet mellan varje tugga ?.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej man får göra ett hål i munskyddet för att få in maten :)

      Radera