onsdag 27 maj 2020

En dag i full fart


Oj vad tiden går fort. Jag har ju varit van ett tag nu att ta det lugnt från morgon till kväll. Hela dagen spenderades i restaurangen. Trots att jag har sagt att vi är färdiga så är det ju massor att göra för att kunna öppna. Allt som har stått "oskyddat" måste ju diskas igen och alla ytor måste torkas rent. Bråte och skräp har en förmåga att samlas både i restaurangen och hemma hos oss. Det förstår jag verkligen inte hur det går till!! Alla lådor där saker samlas och ingen riktigt vet om det ska slängas eller sparas. Nu har jag också rensat ur lite i köket sådant som inte kommer att användas. Saltkar, oljeflaskor och liknande försvinner för nu är det engångsförpackningar som gäller. Slut på miljötänk, nu är det istället hälsotänk.

Väl hemma ropade sonen på mig att jag skulle komma och se solrosen som slagit ut. Inte den i min rabatt utan en som han planterat vid grönsakslanden. Då upptäckte jag att vid hans grönsaksland finns även ringblommor och andra blommor! För binas skull var hans svar. Vi skördar nu squash men den som ni ser på bilden är för stor, den är sparad för frönas skull. Vi skördar dem när de är mindre. Gurkor har vi börjat skörda så smått men vi har också upptäckt att en av våra katter är och äter på gurkorna!

På en av bilderna kan ni se en bråkdel av alla tomatplantor som vi har! Om de ger bra skörd kommer vi att få äta (och servera förhoppningsvis) tomater i alla färger och former.

På kvällen hade vi bjudit hem vänner på middag. De hade vi inte träffat sedan före lockdown så det var ett trevligt återseende. Sonen hade förberett allt. (men det betyder ju inte att jag inte hade nåt att göra eftersom jag får ta hand om disk, dukning mm) Det blev tzatziki, grönsallad (egen) tomat-mozzarella-basilika sallad, favabiffar (gula ärter) och ugnspotatis. De hade med sig nygjorda kaltzounia (små pajer med spenat och ost) och en tiramisu. Oj, vad gott allt var och jag hade inte ätit något på hela dagen så jag frossade och njöt! Visst ja, lite grillat kött blev det också annars är ju inte middagen fulländad för vissa greker i familjen.

Idag blir det en dag i restaurangen igen och sen är vi färdiga att öppna imorgon. (ja, alla leverantörer gav oss kredit :))

Ha en bra dag! Här är det lite molnigt idag men det gör inget eftersom det inte blir nån strand idag.


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

4 kommentarer: