torsdag 9 april 2020

Kvällskurser i engelska av Håkan

Godmorgon! Idag sticker jag mellan med ett inlägg av Håkan innan jag fortsätter mina uppdateringar. Hur gjorde Håkan för att försörja sig under ett år på Kreta?

gratisbild från nätet


Ja vad kunde jag göra? Så klart tog jag kontakt med Georgio i byn Pirgos, Heraklio, en mycket trevlig man som drev skola i några byar i Heraklio distriktet. Han samarbetade med en kvinna, Irini och det slutade med att jag tog anställning hos dem. Jobbet innebar att undervisa i engelska för kvällsgrupper från 6 års ålder till 30 åringar som skulle öva konversation och uttal, satsmelodi etc. Georgio ordnade ett boende till mig i Pirgos. Det märkliga var att bara en eftermiddag var undervisning i Pirgos.

 Jag skulle också ha lektioner i flera byar för hans företag. Det innebar att jag använde hans bil för resan fram och tillbaka. Den andra skolan som han samarbetade med ägdes av Irini med hemvist i byn Garipa, Heraklion. Dit åkte jag med Georgios bil och hade lektioner. Någon annan körde tillbaka bilen tillbaka till Pirgos. Lektionen i Garipa var i Irinis föräldrahem och avslutades alltid med en kretensisk måltid med familjen. Därefter med hennes bil vidare vidare till en annan by för att undervisa yngsta och äldsta eleverna. Det var inte lätt att undervisa sexåringar då jag knappt kunde någon grekiska. Man fick improvisera och rita bilder på tavlan för att kommunicera. Lära ut vårt alfabet och vad tecknen heter och hur de låter. Fantastiska ungar, motiverade, intresserade och oerhört hjälpsamma i alla situationer. Den trevligaste gruppen jag hade. Värre var det med vuxengruppen där. De var ju jämnåriga med mig och kunde massor av engelska ord, men behövde träna på att sätta ihop dem rätt och för att inte tala om uttalet. Konversationsövningar med rättningar hela tiden.
 
Irini började bli orolig för hennes tillstånd att driva skola skulle äventyras med mig anställd utan arbetstillstånd, så hon hjälpte mig att ansöka om detta till någon myndighet. Det innebar att så länge ansökan låg på myndighetens bord fick man ett tillfälligt tillstånd att arbeta. Skönt tyckte vi båda, men efter en månad eller så kom beslutet: inte tillstånd att arbeta! OK Dags för överklagan. Vi ändrade lite i pappren och skickade in dem igen. Eftersom man fick arbeta under handläggningstiden kändes allt ok december ut. Dags för julledighet och jag planerar att åka till Sverige…

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 Märk med antingen gåva eller presentkort och namn. Eller anonym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar