onsdag 8 april 2020

Goda nyheter!


Jag har goda nyheter till er som vill dricka alkoholfri öl! Förra året kunde jag bara hitta Amstel som var helt 0% och Fix som var 0,5 %. Idag när jag var på supermarketen såg jag dessa och eftersom jag vet att många av er tycker om Mythos så är väl det här en bra nyhet? Jag såg även att Alpha hade 0 % öl.

För egen del så hittade jag färsk jäst i ostdisken på vår lokala supermarket (torrjäst verkar vara omöjligt att få tag i)

Jag har nu sovit siesta och försökt smälta alla kommentarer och förslag från er. Jag blev faktiskt riktigt snurrig för jag hade inte väntat mig att de reaktionerna skulle komma bara för att jag ville skriva av mig. Ni som har träffat mig på somrarna vet nog att jag har en ganska glad och bekymmerlös fasad. Och det vill jag fortsätta med! Det kan jag inte göra om jag ska bli rörd varje gång jag träffar någon som har stödköpt presentkort eller virtuella middagar. När jag läste det första förslaget om virtuell middag blev jag ganska full i skratt men tydligen är just det där med virtuella upplevelser inte helt ovanligt även om jag inte har någon erfarenhet av det. Däremot fick jag ett annat förslag av en läsare och jag gör på det viset. Hon berättade att i en blogg som hon läser där bloggaren delvis försörjer sig på bloggen så står det nedanför varje inlägg något i stil med - uppskattar du den här bloggen och vill ge en gåva? OM någon av er inte tycker det här är en bra ide utan hellre vill lämna lite extra mycket för att ha ett presentkort så får ni ange det.

Med virtuell middag vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt :) och presentkort känns också lite jobbigt. Tänk om vi är tvungna att slå igen restaurangen och ni står där med ett ogiltigt presentkort? Tänk om vi klarar av att öppna typ i augusti, då har vi en par månader på oss att försöka få ihop pengar att betala utgifter som vi har släpande efter oss plus att vi ska kunna lägga undan något till nästa vinter. Med en låg vinstmarginal som faktiskt restauranger har kommer det att kännas jobbigt att jag redan har fått betalt för något som jag nu måste lämna ut. Så om ni väljer presentkort så får ni vara beredda på att det är en risk att det blir ogiltigt. Kanske ni inte alls kommer i år utan nästa år, ja men finns vi kvar då är det ju en utmärkt ide att ha ett presentkort som gäller 2021. Ni gör som ni vill. Men jag serverar inga virtuella middagar :) Men enkel vardagsmat som vi lagar till här hemma lovar jag att bjuda på!

Sen tänker jag också på att jag har långt fler läsare än ni som kommenterar. Kanske sitter det många därute som irriterar sig på mig för att jag lämnar ut mig, som kanske tycker att jag tigger uppmärksamhet. Till er vill jag i sånt fall säga att ni kan sluta läsa bloggen...Ni kanske inte finns men är det verkligen så att jag bara har underbara läsare???

Sen tänker jag också att det finns många som är i ungefär liknande sits som jag och inte har möjlighet att "betala för att läsa bloggen". Därför skulle det kanske vara skönt att ni inte kommenterar och säger att ni har donerat så och så mycket. De som inte har möjlighet att hjälpa ska inte behöva känna sig dumma. Däremot kan ni som har hjälpt mig och jag ha någon slags kod som ni använder när ni kommer till restaurangen. Det skulle kunna vara - jag är väldigt törstig och vill ha en Charma nu. Eller något liknande för ni kanske inte ens dricker Charma öl?? Ni kanske föredrar Mythos?

Som ni vet är min sons största intresse att odla. Eftersom jag har mått så dåligt i en par dagar ville jag prata lite med honom också och höra hur han egentligen mår över allt detta. Det enda svar jag fick var ett foto som han skickade till mig. Det blev skratt nummer två idag. 


Rent praktiskt kommer jag att uppge min dotters swish och sedan gör hon bara en överföring till mig. Att min dotter är i Sverige känns ganska tungt också nu. Allra helst skulle jag vilja att hon vore här hos oss. Men det är bara att hoppas att det går att komma hit i juli då hon har sin biljett.

Ta hand om er och stanna hemma! (men ni behöver ju inte vara lika extrema som oss här där man knappt vågar gå för lång promenad ifall polisen ska komma) På teve upplyser de varje dag om vilket telefonnummer man kan ringa för psykologiskt stöd, det är det nog många som kommer att behöva under och efter det här. 

Så, då avslutar jag detta inlägg med följande rader och från och med nu kommer jag att avsluta alla inlägg på samma sätt.
 
Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 Märk med antingen gåva eller presentkort och namn. Eller anonym.

9 kommentarer:

  1. Hej, vad konstigt men jag kan inte läsa några kommentarer om varken virtuell middag eller presentkort?? Jag skrev ett långt inlägg där jag tipsade om presentkort, och att inköpet kunde vara på egen risk då vi inte vet något om framtiden...men det gick inte att publicera, skrev från mobilen (har hänt många gånger innan)och sonen stod och trampade för vi skulle ut och gå och jag orkade inte skriva om det..men då hade du redan fått tips om det så det kan ju kvitta nu:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt många som föredrar att skriva kommentarer på facebook istället för här på bloggen. Jag brukar ju dela inläggen dels på min bloggsida Anitaskreta men också på Kreta/Sverige. Det är fler som har haft problem med att skriva inlägg på bloggen, men många skriver också så jag vet liksom inte vad som kan vara fel... men TACK!

      Radera
  2. Fint att du fick så många kreativa och bra förslag! Jag har tyvärr inga ytterligare bra förslag, men vill bara säga att åtminstone jag uppskattar att du delar med dig av tankar och reflektioner, och även bekymmer. När man följer en blogg så är det ju trevligt när någon delar med sig och är lite personlig, tänker jag i alla fall. Förstår verkligen att det är en svår tid nu. Hoppas att något av tipsen kan bidra lite, eller att det lättar på något annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det riktigt konstigt också för jag tänker liksom inte på att så många läser. Det händer ju ibland på somrarna att folk dyker upp på restaurangen och de vet "allt" om mig och jag har aldrig träffat dem. Det är en konstig känsla.

      Radera
  3. Hej jag är rätt ny på din blogg. Men nu i Corona tider läser man mycket och drömmer sig bort till varmare länder som kreta. Det jag länge gått och funderat på,efter att varit i kreta på semester typ 7gånger. Har jag en känsla att just kreta skulle jag trivas i. Det jag hade velat veta är hur man kan flytta till Kreta lämna Sverige när mina barn blir stora så kan de välja själva. Är det bra universitet på kreta? Var studerar man.Vad jobbar man främst med? Hur är ekonomin under vintern i kreta. Boende vad är bäst?Skulle du rekommendera att flytta dit? Jag undrar så mycket för jag vet ju inte hur det är att bo i ett annat land. För mig skulle det vara stora ändringar då jag bor högst uppe i Sverige typ. Tacksam för svar och ska läsa dina bloggar. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja. Det var många frågor. Vänta tills du blir pensionär innan du flyttar hit är min rekommendation. Det är svårt att klara sig här annars. Det finns universitet i Chania, Rethymnon och Heraklion men att komma in på dem som svensk vet jag inte om det är så lätt. Kanske du skulle gå med i nån grupp på facebook, till exempel Svenskar i Grekland eller så för att få tips angående skolor. De flesta som bor här jobbar inom turismen och det är ju bara jobb 5-6 månader om året, de övriga månaderna är det a-kassa för HALVA tiden som gäller. Annars är detta ett härligt land med underbara stränder, fantastisk natur, goda grönsaker och god mat. Det är väl ekonomin som är det svåraste. Om du har en god buffert kan du ju starta eget, annars finns t ex möjlighet att jobba på teleperformance som svensk. (kolla gärna in dem på nätet, googla) De söker ofta folk och det är inget krav att kunna grekiska. Hoppas du har fått några svar i varje fall :)

      Radera
    2. Tack för svar. Ja det var min känsla att man kanske måste välja att flytta när man får pension då. Får mannat ut pension i andra länder om man flyttar dit eller måste man åka till Sverige i bland. Vet du hur detta fungerar?

      Radera
    3. Det är många som lever här som pensionärer. Jag tror att enda kravet är att man varje år måste lämna levnadsintyg. Sedan är det väl något med sinkskatt också fast det där känner jag inte till. Jag tror du betalar mindre skatt på din pension om du är skriven här men sedan tillkommer alltså något som heter sinkskatt. Så länge du håller dig inom EU är det nog enklare bestämmelser vad gäller pension.

      Radera
    4. Allt detta skriver de väldigt bra om på skattemyndighetens sida.

      Radera